"Den varme stol". En model for peer-feedback i kollektiv vejledning
Resumé
I artiklen præsenteres en model for, hvordan peer-feedback kan organiseres i kollektiv specialevejledning. Modellen betegnes “den varme stol” og er nytænkende, fordi den sætter fokus på den, der giver feedback, frem for den, der modtager feedback. Modellens centrale pædagogiske greb er dialog, hvorigennem vejlederen støtter den feedback-givende studerende i at udvikle kriterier for teksten med afsæt i læserbaseret feedback. Desuden gør vejlederen de udviklede kriterier til genstand for fælles diskussion med den tekstproducerende studerende og de øvrige deltagere. Med inddragelse af relevant forskningslitteratur argumenterer vi for, at modellen kan: 1. understøtte de studerende i at oparbejde akademiske skrivekompetencer, 2. fremme studerendes selvstændighed ved at invitere dem ind i en aktiv position i vejledningsrummet samt 3. understøtte vejlederens dialogiske praksis og bygge bro mellem funktionen som procesvejleder og faglig vejleder. Artiklen henvender sig til vejledere, som ønsker at afprøve kollektiv vejledning og peer-feedback eller forfine deres nuværende praksis.
Forfatteren(-erne) og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift/Dansk Universitetspædagogisk Netværk. The author(s) and the journal share the Copyright
Articles published in Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift (Danish Journal of Teaching and Learning in Higher Education) may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.
We reserve first publication rights. Articles submitted to Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift (Danish Journal of Teaching and Learning in Higher Education may not be submitted to - or published in - other journals. Articles may be uploaded in institutional repositories if the author is required to so as part of a grant or institutional requirement.