Learning Analytics og udvikling af studerendes autonomi og autenticitet

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v14i27.108002

Abstract

Et læringsmiljø på universitetet, der i stigende grad præges af registrering, kontrol og vurdering, giver udfordringer i forhold til de studerendes autonomi. Autonomi er ikke kun et spørgsmål om privatliv, men også om den akademiske frihed, der har været et centralt mål for universitetsuddannelserne siden dannelsen af det forskningsbaserede universitet. Vi stiller spørgsmålet: Hvordan kan universitetsundervisere tilrettelægge undervisningen på måder, som samtidig bevarer de studerendes autonomi og autenticitet i studieadfærden? Med afsæt i bogen ”Freedom to learn” (Macfarlane 2017) drøfter vi, hvordan vi som undervisere kan give studerende mulighed for at udfolde autonomi og autenticitet og giver eksempler på faldgruber i design af undervisningsforløb, som anvendelsen af learning analytics, i større eller mindre skala, kan føre til. Et særligt fokus er på brugen af learning analytics til kontrol af adfærd gennem summative evalueringer.

Downloads

Published

2019-10-04

How to Cite

Christiansen, F. V., Mathiasen, H., & Johansen, M. W. (2019). Learning Analytics og udvikling af studerendes autonomi og autenticitet. The Danish Journal of Higher Education, 14(27), 35–49. https://doi.org/10.7146/dut.v14i27.108002

Issue

Section

Scientific article