Fra tjekliste for studerende til viden og refleksion hos underviseren – om videnspotentialet i udviklingsprojekter
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v18i35.137095Resumé
Udviklingsprojekter kan være en lærerig proces for universitetsundervisere. Projekterne kan give nye indsigter, som kan understøtte refleksion samt læring hos underviseren og dermed bidrage til udvikling og forbedring af undervisningen.
Artiklen omhandler et udviklingsprojekt, som blev gennemført i forbindelse med universitets-pædagogikum. I udviklingsprojektet introduceres og afprøves en prædefineret tjekliste til studerendes opgavevejledning på kandidatuddannelsen i Klinisk Sygepleje ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved Syddansk Universitet. Evalueringen af projektet viste, at behovet for udvikling i vejledningssituationen pegede i en anden retning. De studerende var gode til hver især at bruge tjeklisten, og denne var en støtte for dem i skriveprocessen, men de studerende fik ikke det fulde potentiale ud af tjeklisten, fordi de ikke brugte hinanden som peers og ikke var introduceret til formålet med den peer-feedback, som var et væsentligt element i klyngevejledningen.
Udviklingsprojektet har bidraget med viden om, at vejledergruppen skal blive bedre til at introducere og facilitere klyngevejledning, så de studerende får rammerne for det bedst mulige læringsudbytte.
Referencer
Andrade, H. (2005). Teaching With Rubrics: The Good, the Bad, and the Ugly. College Teaching, 53, 27-31. https://doi.org/10.3200/CTCH.53.1.27-31
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review, 84(2), 191. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
Berthelsen, C. (2020). Evidens i sygeplejen (1. udgave). Samfundslitteratur.
Biggs, J., & Tang, C. (2019). Teaching for quality learning at university : what the student does. Nota. https://nota.dk/bibliotek/bogid/642465
Boud, D., & Falchikov, N. (2007). Rethinking assessment in higher education : learning for the longer term. Routledge. http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0619/2006026519.html. https://doi.org/10.4324/9780203964309
Boud, D., & Molloy, E. (2013). Rethinking models of feedback for learning: the challenge of design. Assessment & Evaluation in Higher Education, 38(6), 698-712. https://doi.org/10.1080/02602938.2012.691462
Carless, D. (2015). Excellence in university assessment : learning from award-winning teaching. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315740621
Carless, D., & Boud, D. (2018). The development of student feedback literacy: enabling uptake of feedback. Assessment & Evaluation in Higher Education, 43(8), 1315-1325. https://doi.org/10.1080/02602938.2018.1463354
Dawson, P. (2017). Assessment rubrics: towards clearer and more replicable design, research and practice. Assessment & Evaluation in Higher Education, 42(3), 347-360. https://doi.org/10.1080/02602938.2015.1111294
Dietz-Uhler, B., & Bishop-Clark, C. (2012). Engaging in the scholarship of teaching and learning: a guide to the process and how to develop a project from start to finish.
Dysthe, O., Samara, A., & Westrheim, K. (2006). Multivoiced supervision of Master's students: a case study of alternative supervision practices in higher education. Studies in Higher education, 31(03), 299-318. https://doi.org/10.1080/03075070600680562
Elmeskov, D. C. m. fl. (2018). Videnskabelse på universitetet : veje til integration af forskning og undervisning (T. Damsholt, H. Nexø Jensen, & C. Ø. Rump (red.); 1. udgave). Samfundslitteratur.
Elsevier. (2022). Certified Peer Reviewer Course. Researcher Academy. https://researcheracademy.elsevier.com/navigating-peer-review/certified-peer-reviewer-course
Equator Network. (u.å.). What is a reporting guideline? Enhancing the QUAlity and Transparency Of health Research. Hentet 8. august 2023, fra https://www.equator-network.org/about-us/what-is-a-reporting-guideline/
Falchikov, N. (2003). Learning together: Peer tutoring in higher education. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203451496
Felten, P. (2013). Principles of good practice in SoTL. Teaching and Learning Inquiry, 1(1 SE-Articles), 121-125. https://doi.org/10.20343/teachlearninqu.1.1.121
Guyatt, G., Cairns, J., Churchill, D., Cook, D., Haynes, B., Hirsh, J., Irvine, J., Levine, M., Levine, M., Nishikawa, J., Sackett, D., Brill-Edwards, P., Gerstein, H., Gibson, J., Jaeschke, R., Kerigan, A., Neville, A., Panju, A., Detsky, A., … Tugwell, P. (1992). Evidence-Based Medicine: A New Approach to Teaching the Practice of Medicine. JAMA, 268(17), 2420-2425. https://doi.org/10.1001/jama.1992.03490170092032
Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Re-search, 77 (1): 81-112. https://doi.org/10.3102/003465430298487
Hendry, G. (2013). Integrating feedback with classroom teaching: Using exemplars to scaffold learning. I Reconceptualising Feedback in Higher Education. Routledge.
Jensen, H. N. (2008). Ja tak til mere kollektiv opgave-og skrivevejledning! Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 3(6), 15-20. https://doi.org/10.7146/dut.v3i6.5604
Jensen, H. N. (2015). Opgave- og skrivevejledning i klynger: håndbog for undervisere og vejledere på videregående uddannelser (1. udgave). Samfundslitteratur.
Jensen, L. X., Bearman, M., & Boud, D. (2023). Feedback encounters: towards a framework for analysing and understanding feedback processes. Assessment & Evaluation in Higher Education, 48(1), 121-134. https://doi.org/10.1080/02602938.2022.2059446
Li, H., Xiong, Y., Zang, X., L. Kornhaber, M., Lyu, Y., Chung, K. S., & K. Suen, H. (2016). Peer assessment in the digital age: A meta-analysis comparing peer and teacher ratings. Assessment & Evaluation in Higher Education, 41(2), 245-264. https://doi.org/10.1080/02602938.2014.999746
Mazur, E. (1999). Peer instruction: A user's manual. American Association of Physics Teachers. https://doi.org/10.1119/1.19265
Niclasen, J. (2016). Klyngevejledning af specialestuderende. I Københavns Universitet (Universitetspædagogikum og udvikling af undervisning - deltagerprojekter og undervisningsperspektiver, Bd. 11, Nummer 21). http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/dut/article/download/22610/21645. https://doi.org/10.7146/dut.v11i21.22610
Niclasen, J., & Strøbæk, P. S. (2019). Group versus individual supervision of university students: a qualitative study. I Dansk universitetspædagogisk tidsskrift online (Bd. 14, Nummer 27). https://tidsskrift.dk/dut/article/download/109618/164398. https://doi.org/10.7146/dut.v14i27.109618
Nicol, D. (2021). The power of internal feedback: exploiting natural comparison processes. Assessment & Evaluation in Higher Education, 46(5), 756-778. https://doi.org/10.1080/02602938.2020.1823314
Nicol, D., & McCallum, S. (2022). Making internal feedback explicit: exploiting the multiple comparisons that occur during peer review. Assessment & Evaluation in Higher Education, 47(3), 424-443. https://doi.org/10.1080/02602938.2021.1924620
Nordentoft, H. M., Thomsen, R., & Wichmann-Hansen, G. (2013). Collective academic supervision: A model for participation and learning in higher education. Higher education, 65(5), 581-593. https://doi.org/10.1007/s10734-012-9564-x
Panadero, E., & Jonsson, A. (2013). The use of scoring rubrics for formative assessment purposes revisited: A review. Educational Research Review, 9, 129-144. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2013.01.002
Ramboll. (u.å.). SurveyXact. Hentet 29. december 2022, fra https://www.surveyxact.com/#
Reddy, Y. M., & Andrade, H. (2010). A review of rubric use in higher education. Assessment & evaluation in higher education, 35(4), 435-448. https://doi.org/10.1080/02602930902862859
Rienecker, L., Stray Jørgensen, P., Dolin, J., & Holten Ingerslev, G. (2013). Universitetspædagogik (L. m. fl. Rienecker (red.); 1. udgave). Samfundslitteratur.
Rienecker, L., Wichmann-Hansen, G., & Jørgensen, P. S. (2019). Kollektiv vejledning. I God vejledning af specialer, bacheloropgaver og projekter. Samfundslitteratur.
Rienecker, L., Wichmann-Hansen, G., & Stray Jørgensen, P. (2020). God vejledning af specialer, bacheloropgaver og projekter. Nota. https://nota.dk/bibliotek/bogid/644938
Sadler, D. R. (1989). Formative assessment and the design of instructional systems. Instructional Science, 18(2), 119-144. https://doi.org/10.1007/BF00117714
SDU Uddannelseskvalitet. (2018). 4. Delpolitik for universitetspædagogik og pædagogisk kompetenceudvikling. file:///C:/Users/sttha/Downloads/4_delpolitik_universitetspaed_og_paed_kompetenceudv (2).pdf
SDU Universitetspædagogik. (2019). Study programme for the Lecturer Training Programme Winter 2021.
Sundhedsvidenskabeligt Fakultet. (2017). Studieordning for Kandidatuddannelsen I Klinisk Sygepleje. https://www.sdu.dk/da/uddannelse/kandidat/klinisksygepleje/uddannelsens_opbygning/studieordning
Syddansk Universitet. (2017). Eksamensopgave til modulet Sundhedsfremme, forebyggelse, rehabilitering og palliation i klinisk sygepleje. I Studieordning for Kandidat i Klinisk Sygepleje. https://odin.sdu.dk/sitecore/index.php?a=sto&id=7924&lang=da&kassogram=8121
To, J., Panadero, E., & Carless, D. (2022). A systematic review of the educational uses and effects of exemplars. Assessment & Evaluation in Higher Education, 47(8), 1167-1182. https://doi.org/10.1080/02602938.2021.2011134
Topping, K. (1998). Peer assessment between students in colleges and universities. Review of educational Research, 68(3), 249-276. https://doi.org/10.3102/00346543068003249
Winstone, N. (2020). Designing effective feedback processes in higher education : a learning-focused approach. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351115940
Zoom Video Communications Inc. (2016). Security guide. Zoom Video Communications. https://d24cgw3uvb9a9h.cloudfront.net/static/81625/doc/Zoom-Security-White-Paper.pdf
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.