Call for papers: Tema om VOKSEN- OG EFTERUDDANNELSE (VEU)
Voksen- og efteruddannelse (VEU), kompetenceudvikling, opkvalificering, livslang læring, fortsat faglig udvikling (CPD): Kært barn har mange navne. Det skorter heller ikke på politiske udmeldinger fra hverken nationale eller internationale institutioner om vigtigheden af voksnes fortsatte læring og deltagelse i uddannelse. Hvad enten vi taler om styrkelse af basale færdigheder, erhvervsfaglige eller professionelles videregående kompetencer. Alt sammen er til gavn for både virksomhedernes konkurrence, arbejdsstyrkens omstillingsevne og den enkeltes karrieremuligheder. Hvilket samtidig gør VEU til en bærende søjle i det danske flexicurity-system. Trods dette er der flere indikationer på faldende VEU-aktivitet i Danmark. Danmarks Statistik har juni 2022 opgjort, at ” Rekord få virksomheder efteruddanner ansatte” set over en 15 årig periode. Aktiviteten i AMU er halveret over en tiårig periode (www.dst.dk/nyt/32406). I maj 2022 viser analyser fra CEVEA og AE-Rådet (www.ae.dk/), at kun hver tiende medarbejder har deltaget i VEU. Virksomhederne angiver manglende behov som grunden. Denne nedadgående udvikling for VEU-deltagelse rejser spørgsmålet om vi har et system, der er gearet til fremtidens udfordringer, virksomhedernes og lønmodtagernes behov?
Med dette call til Tidsskrift for Arbejdsliv 2023 nr. 2 ønsker vi at sætte fokus på VEU i Danmark. Bidrag, der tager nye såvel som velkendte problemstillinger op, er velkomne. Det samme gælder teoretiske diskussioner og empiriske undersøgelser. Analyser kan rette sig mod det institutionelle niveau (politik, regler, støtteordninger, kompetencefonde, systemets organisering) eller mod VEU-aktørerne, brugerne og deltagerne (skoler, virksomheder, lønmodtagere, ledige). De kan fokusere på kortuddannedes, faglærtes eller professionelles kompetenceudvikling og omfatte både formaliseret uddannelse og uformel læring i arbejdslivet.
Læs mere om Call for papers: Tema om VOKSEN- OG EFTERUDDANNELSE (VEU)