TRIO som lærings- og handlerum
Læringsorienteret arbejdsmiljøarbejde i et strukturelt (over)belastet sundhedsvæsen
Nøgleord:
TRIO, Læringsrum, Handlerum, Psykosocialt arbejdsmiljøResumé
TRIO-samarbejdet har vundet indpas på flere kommunale og regionale arbejdspladser ud fra ideen om, at et tættere samspil mellem ledere, arbejdsmiljørepræsentanter og tillidsvalgte kan skabe bedre betingelser for den lokale løsning af kerneopgaven og medarbejdernes trivsel. Samarbejdsformen er dog underbelyst i dansk forskning. Baseret på et case-forløb med en sammenlagt barsels- og fødselsafdeling bidrager artiklen med en empirisk analyse af en TRIO som lærings- og handlerum for arbejdsmiljøindsatser. Artiklen viser, hvordan indbyggede interessemodsætninger i det sundhedsfaglige felt udgør væsentlige betingelser for gruppens læreprocesser og handlekapacitet. Det bliver tydeligt i en kortlægning af dynamikker i det psykosociale arbejdsmiljø på afdelingen, hvor en organisatorisk brug af fleksibilisering og performancemålinger vanskeliggør TRIO-gruppens ønske om at få skabt en følelse af nærhed og intimitet i personalegruppen.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Forfatteren og tidsskriftet i samarbejde

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket ét år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).