Fra redaktøren
PDF

Citation/Eksport

Krogh, L. B. (2025). Fra redaktøren: Naturfagsundervisning i en intensiveret medievirkelighed – mellem mediepanik og cyberoptimisme. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 25(4). https://doi.org/10.7146/mona.v25i4.163134

Resumé

Medier og mediebrug gennemsyrer stort set alle aspekter af dagens samfund og dets institutioner, herunder skolen. Medierne er blevet institutioner i sig selv, samtidig med at de har indtaget en central plads i og udfordrer gængs praksis i den enkelte institution.

https://doi.org/10.7146/mona.v25i4.163134
PDF

Referencer

Bremholm, J., Sillasen, M. K., Buch, B., & Puck, M. R. (2023). Naturfagenes læremidler: Kortlægning af læremiddelbrug i naturfag i den danske grundskole. NAFA & Nationalt Videnscenter for læsning.

Clough, M. (2013). Teaching about the nature of technology. I M. Clough, J. K. Olson, & D. S. Niederhauser (Red.), The Nature of Technology (s. 373‑390). Sense Publishers.

Digitaliseringsministeriet. (2025). Børn og unge under 15 år skal ikke have sociale medier. Pressemeddelelse af 07‑10‑2025. https://www.digmin.dk/digitalisering/nyheder/nyhedsarkiv/2025/okt/regeringen-boern-og-unge-under-15-aar-skal-ikke-have-sociale-medier-

Folkeskolen (2025, 9. september). Her er det første smugkig på skolens nyeste fag. https://www.folkeskolen.dk/her-er-det-foerste-smugkig-paa-folkeskolens-nye-fag-vi-har-stadig-brug-formasser-af-input-fra-laererne/

Hjarvard, S. (2019). Skolens medialisering. I H.-C. Christiansen, G. Rose, O. Christensen, & M. Brandt-Petersen (Red.), Læring med levende billeder. Det digitale perspektiv. (s. 39‑65). Samfundslitteratur.

Microsoft. (2025). De unge og AI. https://news.microsoft.com/source/emea/features/ungebruger-ai-med-omtanke-men-mangler-klare-rammer/?lang=da

Laursen, R. (2021). A Sociological Investigation of Governance through a Mandatory Learning Management System and Practice in Danish Primary and Lower Secondary Schools. Aarhus Universitet. https://doi.org/10.7146/aul.426

Leonhardt, C., Danielsen, D., & Andersen, S. (2024). Skærmbrug og koncentration blandt børn og unge: En litteraturgennemgang. Statens Institut for Folkesundhed, SDU.

Postman, N. (1995). The End of Education—Redefining the Value of School. Vintage Books.

STIL. (2021). Lærerens digitale hverdag – kvantitativ kortlægning. Styrelsen for It og Læring, 2021. https://stil.dk/media/rwyp3ljw/210621-rapporten-laererens-digitale-hverdag.pdf

STUK. (2025a). Anbefalinger om brug af generativ AI i undervisningen i folkeskolen. Styrelsen for Uddannelse og Kvalitet. https://emu.dk/sites/default/files/2025‑06/Anbefalinger%20om%20brug%20af%20generativ%20AI%20i%20undervisningen%20i%20folkeskolen.pdf

STUK. (2025b). Generativ kunstig intelligens på gymnasiale uddannelser – anbefalinger til undervisningen. Styrelsen for Uddannelse og Kvalitet. https://emu.dk/sites/default/files/2024‑12/Generativ%20kunstig%20intelligens%20på%20gymnasiale%20uddannelser%20-%20rettet%20051224%20tilgængelig.pdf

Creative Commons License

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).

Copyright (c) 2025 Lars Brian Krogh