DUT som didaktisk felt – en empirisk analyse af didaktiske temaer i perioden 2006-2013

Authors

  • Tina Bering Keiding Aarhus Universitet
  • Ane Qvortrup Syddansk Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v10i19.8821

Keywords:

Universitetspædagogik, Universitetsdidaktik

Abstract

Artiklen foretager en systematisk kategorisering og analyse af de bidrag, som har været bragt i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift (DUT) fra 2006-2013. Formålet er at undersøge, hvilke didaktiske temaer tidsskriftet har været optaget af og at diskutere mulige implikationer for universitetspædagogikkens funktion i forhold til at bidrage til undervisernes didaktiske viden. Analysen viser, at bidragene altovervejende er optaget af metodespørgsmål, og inden for denne kategori stort set udelukkende har beskæftiget sig med handlingsorienterede og/eller dialogiske undervisningsformer.

The paper presents a systematic categorization of 115 papers published in the Danish Journal for Teaching and Learning in Higher Education (DUT) from 2006 to 2013. The aim is to explore which didactic topics the journal deals with and how it contributes to Danish research into teaching and learning. The categorization shows that most of the contributions deal with teaching methods. A subsequent analysis shows that the contributions almost exclusively address active and social teaching methods (teaching as experience and teaching as interaction).

Author Biographies

Tina Bering Keiding, Aarhus Universitet

Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier,

Lektor, ph.d.

Ane Qvortrup, Syddansk Universitet

Institut for Kulturvidenskaber,

Lektor, ph.d.

Downloads

Published

2016-04-12

How to Cite

Keiding, T. B., & Qvortrup, A. (2016). DUT som didaktisk felt – en empirisk analyse af didaktiske temaer i perioden 2006-2013. The Danish Journal of Higher Education, 10(19). https://doi.org/10.7146/dut.v10i19.8821