Projektmetoden – en systemteoretisk genbeskrivelse
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v3i5.5616Resumé
Artiklen tilbyder en systemteoretisk genbeskrivelse af projektmetoden i et almendidaktisk/-universitetspædagogisk perspektiv. Genbeskrivelsen peger på, at projekters rettethed må gives en mere almen form end begreberne problemorientering og problemformulering antyder, hvis projektmetoden skal genfinde en plads i almendidaktikken. Den foreslår henholdsvis begreberne hensigt/vision og program som mulige alternativer. Genbeskrivelsen argumenterer endvidere for, at de studerende gennem projektmetoden får ansvar for egen undervisning. Og at projektet for at kunne fungere som undervisende kontekst må påtage sig rollen som didaktiker. Endelig peges på, at forskellige refleksionsprogrammer kan bidrage til at aflaste de didaktiske beslutninger, uden at dette på nogen måde fratagerprojektet ansvaret for at tilrettelægge sig selv.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.