Engelsksproget undervisning er ikke kun et spørgsmål om sprog – det er først og sidst undervisning

Authors

  • Karen M. Lauridsen Aarhus Universitet
  • Ole Lauridsen Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v12i22.24228

Keywords:

Engelsksproget undervisning, universitetspædagogik, kompetenceudvikling

Abstract

Abstract:

Denne artikel beskriver indhold og resultater af et længerevarende og obligatorisk  kompetenceudviklingsprojekt for undervisere på et universitetsinstituts engelsksprogede uddannelser og diskuterer kort de resultater der blev opnået. Projektet blev gennemført i 2014-2015 med i alt tre hold undervisere. For hvert hold omfattede programmet i det første semester en individuel supervision med formativ feedback (supermentoring), et todages seminar og udarbejdelsen af en individuel handlingsplan for udvikling af de enkelte underviseres undervisning. I det andet semester blev dette fulgt op af endnu en individuel supermentoring samt en afsluttende workshop. Anden runde supermentoring, deltagerevalueringer og en afsluttende spørgeskemaundersøgelse viser samstemmende at de deltagende undervisere udviklede deres engelsksprogede undervisning i forløbet, en del af dem endda markant. I modsætning til hvad mange studieansvarlige og undervisere synes at mene, er de problemer der måtte opstå på engelsksprogede programmer ikke nødvendigvis af sproglig karakter, men omfatter i mindst lige så høj grad almene pædagogisk-didaktiske forhold samt interkulturelle kompetencer og kommunikation.

 

 

 

Abstract:

This article describes the content and results of a year-long and mandatory professional development project for lecturers in English Medium Instruction programmes at a Danish university department and briefly discusses the results obtained in the course of the project. It took place in 2014-2015 with altogether three cohorts of lecturers. For every cohort, in the first semester, the programme comprised an individual supervision session with formative feedback (supermentoring), a two-day seminar and the development of an action plan for the development of the individual lecturers’ teaching.  In the second semester this was continued with a second supermentoring session and a final workshop. The second supermentoring sessions, the participant evaluations and a final survey unanimously indicate that the participating lecturers developed their EMI teaching in the course of the project, some of them significantly so. Contrary to what many course responsibles and lecturers seem to think, the problems that might be found in the teaching of EMI programmes are not necessarily of a linguistic nature, but might as well be of a general pedagogic or didactic nature, or be related to intercultural competences and communication.

Author Biography

Karen M. Lauridsen, Aarhus Universitet

Lektor

Center for Undervisning og Læring

Business and Social Sciences

Downloads

Published

2017-03-02

How to Cite

Lauridsen, K. M., & Lauridsen, O. (2017). Engelsksproget undervisning er ikke kun et spørgsmål om sprog – det er først og sidst undervisning. The Danish Journal of Higher Education, 12(22). https://doi.org/10.7146/dut.v12i22.24228