Engelsksproget undervisning er ikke kun et spørgsmål om sprog – det er først og sidst undervisning
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v12i22.24228Keywords:
Engelsksproget undervisning, universitetspædagogik, kompetenceudviklingAbstract
Abstract:
Denne artikel beskriver indhold og resultater af et længerevarende og obligatorisk kompetenceudviklingsprojekt for undervisere på et universitetsinstituts engelsksprogede uddannelser og diskuterer kort de resultater der blev opnået. Projektet blev gennemført i 2014-2015 med i alt tre hold undervisere. For hvert hold omfattede programmet i det første semester en individuel supervision med formativ feedback (supermentoring), et todages seminar og udarbejdelsen af en individuel handlingsplan for udvikling af de enkelte underviseres undervisning. I det andet semester blev dette fulgt op af endnu en individuel supermentoring samt en afsluttende workshop. Anden runde supermentoring, deltagerevalueringer og en afsluttende spørgeskemaundersøgelse viser samstemmende at de deltagende undervisere udviklede deres engelsksprogede undervisning i forløbet, en del af dem endda markant. I modsætning til hvad mange studieansvarlige og undervisere synes at mene, er de problemer der måtte opstå på engelsksprogede programmer ikke nødvendigvis af sproglig karakter, men omfatter i mindst lige så høj grad almene pædagogisk-didaktiske forhold samt interkulturelle kompetencer og kommunikation.
Abstract:
This article describes the content and results of a year-long and mandatory professional development project for lecturers in English Medium Instruction programmes at a Danish university department and briefly discusses the results obtained in the course of the project. It took place in 2014-2015 with altogether three cohorts of lecturers. For every cohort, in the first semester, the programme comprised an individual supervision session with formative feedback (supermentoring), a two-day seminar and the development of an action plan for the development of the individual lecturers’ teaching. In the second semester this was continued with a second supermentoring session and a final workshop. The second supermentoring sessions, the participant evaluations and a final survey unanimously indicate that the participating lecturers developed their EMI teaching in the course of the project, some of them significantly so. Contrary to what many course responsibles and lecturers seem to think, the problems that might be found in the teaching of EMI programmes are not necessarily of a linguistic nature, but might as well be of a general pedagogic or didactic nature, or be related to intercultural competences and communication.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.