Call for Papers: DUT 41
Open Call for Papers: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift nr. 41
Kære praktikere, forskere og udviklere inden for de videregående uddannelser
Vi åbner nu op for indsendelser til det kommende nummer af Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift – DUT 41 – som er et åbent nummer uden for tema.
Dette open call for papers inviterer således til bidrag fra alle, der på forskellig vis praktiserer, forsker i eller er udviklere af pædagogik, didaktik og læring på videregående uddannelser. Vi opfordrer til en mangfoldighed af stemmer, fagligheder, tilgange, metoder og emner – til forskning, udvikling og praksis inden for de videregående uddannelser i bred forstand.
Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift arbejder med forskellige artikelgenrer, hvilket giver mulighed for mangfoldighed – også når det kommer til genrer og artikeltyper.
Artikler
En DUT artikel bidrager til forskning og udvikling inden for det danske universitetspædagogiske felt. DUT modtager gerne artikler fra alle videregående uddannelser, men de skal da være af relevans for universitetspædagogik.
DUT modtager artikler, der enten er empiriske eller teoretiske. Tidsskriftet har forskellige krav til indholdet af empiriske og teoretiske artikler. DUT artikler undergår double-blind fagfællebedømmelse. Læs mere om kriterier for hhv empiriske og teoretiske DUT Artikler her: https://tidsskrift.dk/dut/forfattervejledning/artikel
Debat
Et DUT debatindlæg er af bred relevans for Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrifts læserskare. Bidraget skal gerne være debatskabende og have tyngde, aktualitet og relevans. Klare problemstillinger, argumentation, og positionering er afgørende. En DUT Debat vurderes gennem en åben bedømmelsesproces og du kan læse mere om genren lige her: https://tidsskrift.dk/dut/forfattervejledning/debat
Guides
En DUT guide formidler praksisnære ideer, anbefalinger eller udviklingstiltag til undervisere på videregående uddannelser. Guides inspirerer til, giver værktøjer til eller kan bringes i anvendelse i egen praksis. Indsendelser skal være forankret i relevant faglig ekspertise inden for Guidens område, have et undervisningsudviklende sigte og indeholde praktisk erfaring (fx i form af praksisnær eller anvendelsesorienteret forskning og udvikling). Forfattere kan være inviterede eller kan kontakte redaktionen før indsendelse af et evt. bidrag. En DUT Guide vurderes gennem en åben bedømmelsesproces og du kan se mere om formatet her: https://tidsskrift.dk/dut/forfattervejledning/guide
Tidsskriftets læsere kan i princippet være undervisere fra alle fag, universitetspædagogiske forskere, uddannelses- og undervisningsudviklere, specialister og konsulenter, samt uddannelsesledere og administratorer. Alle artikler skal være forståelige for en alment interesseret universitetspædagogisk offentlighed.
Følg tidsskriftets retningslinjer for formatering, anonymisering og indsendelse i relation til de tre artikelgenrer og sørg for at indsendelsen lever op til de angivne kriterier for artikelgenren. Der findes vejledning tilgængelige på vores hjemmeside: https://tidsskrift.dk/dut/Kriterier
Vigtige datoer
- Call for Papers deadline til DUT 41: 1. maj, 2026
- Forventet publiceringsdato for DUT 41: December 2026
Bidrag skal indsendes gennem vores online system og i rette artikelskabelon: https://tidsskrift.dk/dut/about/submissions
Du kan tilgå DUTs hjemmeside og læse mere om DUT og de indsendelsestyper, processer, bedømmerkriterier, redaktionen og finde det nyeste DUT nummer (DUT 39) her: https://tidsskrift.dk/dut/index
Vi ser frem til at modtage dit bidrag til den løbende udvikling af viden og praksis inden for de videregående uddannelser.
Bedste DUT-hilsner
Rikke Toft Nørgård
Ansvarshavende redaktør
Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift