Undersøgelsesbaseret undervisning: 6F-modellen – dens tilblivelse og udvikling i Danmark

  • Lene Møller Madsen
  • Robert Evans
  • Jesper Bruun

Resumé

Denne artikel giver et indblik i hvordan undervisere kan tilrettelægge og gennemføre undersøgelsesbaseret undervisning inden for naturfagene. Artiklen baserer sig på vores anvendelse af 6F-modellen i den naturfagsdidaktiske undervisning for kommende gymnasielærere vi er involveret i på Københavns Universitet. Vi beskriver udviklingen og brugen af 6F-modellen samt udfolder og didaktisk begrunder et konkret eksempel på et 6F-forløb målrettet fagene naturvidenskabeligt grundforløb og biologi. Med artiklen ønsker vi at øge kendskabet til 6F-modellen, dels for at kvalificere dialogen om undersøgelsesbaseret undervisning og dels for at udbrede anvendelsen af undersøgelsesbaseret undervisning i ungdomsuddannelserne.

Publiceret
2020-03-05
Citation/Eksport
Madsen, L., Evans, R., & Bruun, J. (2020). Undersøgelsesbaseret undervisning: 6F-modellen – dens tilblivelse og udvikling i Danmark. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 2020(1), 19. Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/118890
Sektion
Artikler