Nye mål for naturfagsundervisning i USA – vil vi samme vej i Danmark?

Forfattere

  • Robert Evans Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
  • Sebastian Horst Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet

Resumé

Analysen ser nærmere på den nye ramme for naturfagsundervisning i USA som udkom i 2011, og som i år bliver udmøntet i nye målbeskrivelser. Den nye ramme er opbygget ud fra tre dimensioner: praksisser inden for naturvidenskab og ingeniørarbejde, tværgående begreber og faglige kerneidéer. Rammen fremhæver at naturfagsundervisning bør bygge på en progression gennem uddannelsesforløbet, at undervisningen skal fokusere på nogle få faglige kerneidéer i naturvidenskab og teknologi for at undgå stoftrængsel, og at arbejde med at lære naturvidenskabelig viden skal integreres med det at arbejde undersøgelsesbaseret (inquiry based), herunder også med designmetoder, bl.a. for at øge fokus på det kreative og ingeniørarbejde. Analysen afsluttes med at opsummere hvad i det amerikanske arbejde der kan være inspiration for udviklingen af dansk naturfagsundervisning.

Downloads

Publiceret

2013-09-04

Citation/Eksport

Evans, R., & Horst, S. (2013). Nye mål for naturfagsundervisning i USA – vil vi samme vej i Danmark?. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (3). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/35966

Nummer

Sektion

Aktuel analyse