Hvad er kvalitet i matematik- og naturfagsundervisning?

Forfattere

  • Jens Dolin
  • Sebastian Horst
  • Keld Nielsen

Resumé

Denne analyse forsøger at beskrive og diskutere de elementer der har betydning for om undervisning i matematik og naturfagene har kvalitet. Analysen er ment som oplæg til diskussionerne på BigBang konferencen 19.-20. marts hvor kvalitet i undervisning er temaet for konferencesporet arrangeret af MONA. Først nævner vi en række generelle kvaliteter, og dernæst diskuterer vi hvad der kan ses som særligt ved undervisning i matematik og naturfagene. Til sidste fremhæver vi at kvaliteten i klasseværelset hænger sammen med kvaliteten i resten af systemet, fx skoleledelsen og målbeskrivelser, og at de politiske beslutningers kvalitet – eller mangel på samme – er afgørende. This analysis intends to start a debate on what ‘quality’ in mathematics and science education means. At the BIGBANG conference March 19-20 2015 in Roskilde this is the topic of the strand arranged by MONA; our analysis starts with a discussion of some general characteristics of quality in education. We then discuss more specific aspects that can be said to distinguish quality in math and science. Finally we emphasize that quality in teaching is closely connected with the quality of the rest of the educational system, e.g. school management, and especially the quality of the decisions made at the political level.

Downloads

Publiceret

2015-03-05

Citation/Eksport

Dolin, J., Horst, S., & Nielsen, K. (2015). Hvad er kvalitet i matematik- og naturfagsundervisning?. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (1). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36296

Nummer

Sektion

Aktuel analyse