Evaluering mellem mestring og præstation
PDF

Citation/Eksport

Nielsen, J. A., & Dolin, J. (2016). Evaluering mellem mestring og præstation. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (1). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36369

Resumé

Med afsæt i forskning om evaluering diskuterer vi hvordan evaluering af læring kan ses i
sammenhæng med en læringsmålsstyret undervisning i matematik og naturfagene. Vi anbefaler at
skelne mellem præstation og mestring, dels for at undgå en destruktiv præstationsorientering hos både
lærere og elever, og dels fordi et evalueringsfokus på elevers mestring af kompetencer bedre understøtter
deres læring. Dette kræver dog en dobbelt indsats. For det første skal man understøtte at lærere arbejder
med at operationalisere kompetencemål i deres fag mhp formative evalueringer. For det andet skal
man eksperimentere med at designe eksamensformer der giver mulighed for at bedømme de ønskede
kompetencer for at nedbryde uhensigtsmæssig præstationsorientering hos elever.
PDF