Den naturfaglige evalueringskultur i folkeskolen
PDF

Citation/Eksport

Dolin, J. (2008). Den naturfaglige evalueringskultur i folkeskolen. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (4). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36626

Resumé

Findes der en fælles og overgribende naturfaglig evalueringskultur i den danske folkeskole?
Nej, svarer godt 50 % af de adspurgte lærere. Med forskningsprojektet Validering af PISA Science
(VAP) har forfatterne forsøgt at etablere et grundlag for at kunne vurdere hvorvidt PISA’s testformat
og tilgang til testning svarer til den evalueringskultur der er fremherskende i naturfagene i de ældste
klasser i den danske folkeskole. Den her præsenterede analyse fremlægger hovedresultater fra en
spørgeskemaundersøgelse af hvorledes danske naturfagslærere i praksis anvender evaluering i deres
naturfagsundervisning i 8. og 9. klasse. Analysen er et bearbejdet uddrag af en længere rapport der
udkom i juni 2008.

PDF