Behov for et tydeligt teknologibegreb – om teknologi og teknologisk dannelse i STEM

Forfattere

  • Keld Nielsen
  • Lykke Brogaard Bertel
  • Pernille Kaltoft
  • Martin Krabbe Sillasen

Resumé

Abstract: Der er en voksende erkendelse af, at teknologisk udvikling øger kompleksiteten i verden. Teknologi er en af de stærkeste kræfter der former samfundets udvikling. Det er nødvendigt at udvikle undervisning som fører til teknologisk dannelse – en bred forståelse af teknologi og teknologiens rolle i samfundet. Men fagligt og didaktisk er teknologi fortsat langt fra veletableret som STEM-område i grundskolen. Denne udfordring er taget op i en række lande, og der er behov for at vi i Danmark også gør det. I denne aktuelle analyse peger vi på en række nationale forhold der spiller en rolle, ligesom vi giver en række eksempler på beskrivelser af teknologi og teknologisk dannelse i undervisningskontekst.

Publiceret

2023-12-06 — Opdateret d. 2024-01-17

Versioner

Citation/Eksport

Nielsen, K., Brogaard Bertel, L., Kaltoft, P., & Krabbe Sillasen, M. (2024). Behov for et tydeligt teknologibegreb – om teknologi og teknologisk dannelse i STEM. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 2023(4). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/141895 (Original work published 6. december 2023)

Nummer

Sektion

Aktuel analyse