Resumé
Abstract: Der er en voksende erkendelse af, at teknologisk udvikling øger kompleksiteten i verden. Teknologi er en af de stærkeste kræfter der former samfundets udvikling. Det er nødvendigt at udvikle undervisning som fører til teknologisk dannelse – en bred forståelse af teknologi og teknologiens rolle i samfundet. Men fagligt og didaktisk er teknologi fortsat langt fra veletableret som STEM-område i grundskolen. Denne udfordring er taget op i en række lande, og der er behov for at vi i Danmark også gør det. I denne aktuelle analyse peger vi på en række nationale forhold der spiller en rolle, ligesom vi giver en række eksempler på beskrivelser af teknologi og teknologisk dannelse i undervisningskontekst.
Referencer
Andersen, L.B. (2021). Krydsende teknologiforståelser i teori og praksis – fra problem til potentiale. Learning Tech – tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, 10, s. 100‑126.
Ardies, J. & de Vries, M.J. (2022). The Future of Technology Education in the ‘Low Lands’: Experts’ Views in Flanders and the Netherlands. I: D. Gill, J. Tuff, T. Kennedy, S. Jamil & S. Pendergast (red.), PATT 39 On the Edge Proceedings: Designing a Better World through Technological Literacy for All (s. 185‑191).
Astra (2023). Fællesfaglige fokusområder. Lokaliseret på https://astra.dk/undervisning/kompetenceorienteret-undervisning/faellesfaglig-naturfagsundervisning/faellesfaglige-fokusomrader/
Auner, S., Daugbjerg, P.S., Nielsen, K., Rebsdorf, S.O., Sillasen, M.K. & Sørensen, M.J. (2022). Engineering i skolen – hvad, hvordan, hvorfor (revideret udgave).
Bertel, L.B., Jeppesen, M.M. & Lisborg, S. (2023). Problembaseret læring på tværs af uddannelseskæden – hvordan kan vi styrke overgange i STEM gennem arbejdet med autentiske problemer? EMU. In press.
Caspersen, M.E. (2021). Fra teknologiforståelse til informatik. MONA, 2021(1), s. 8. Lokaliseret på https://tidsskrift.dk/mona/article/view/125075.
de Vries, M.J. (red.). (2016). Handbook of Technology Education. Springer International.
Danske Gymnasier (2022). Politikpapir: Opprioritering af teknologi på stx og hf. 6. September 2022. Lokaliseret på https://danskegymnasier.dk/politikpapir-opprioritering-af-teknologipaa-stx-og-hf/
De Vries, Marc (2023). Conceptual teaching for technological literacy. Oplæg ved NAFA/LSUL (NiSE) seminar d. 10. marts 2023. https://www.sdu.dk/da/forskning/stem/aktuelt/f23_nise_webinarer/10_marts_23
Dolin, J., Krogh, L.B. & Petersen, M.R. (2022). De vigtigste udfordringer i det danske naturfagsdidaktiske felt. MONA, 2022(2), s. 24‑42. Lokaliseret på https://tidsskrift.dk/mona/article/view/132756.
EMU (2022). Nye læseplaner giver øget frihed til valg af fællesfaglige fokusområder i naturfagene. Lokaliseret på https://emu.dk/grundskole/biologi/nye-laeseplaner-giver-oeget-frihed-til-valg-af-faellesfaglige-fokusomraader-i.
Engineer the Future (2023). Engineeringmetoden finder vej til gymnasiet. Pressemeddelelse af 3. april 2023. Lokaliseret på https://engineerthefuture.dk/om-os/presse/pressemeddelelser/ny-undervisningsform-finder-vej-til-danske-gymnasier/
Evans, R. & Horst, S. (2012). Nye mål for naturfagsundervisning i USA – vil vi samme vej i Danmark? MONA, 2012(3), s. 56‑69. Lokaliseret på https://tidsskrift.dk/mona/article/view/35966.
ITEA. (2007). Standards for Technological Literacy. Lokaliseret på https://www.iteea.org/File.aspx?id=67767&v=b26b7852.
ITEEA. (2022). Standards for Technological and Engineering Literacy: The Role of Technology and Engineering in STEM Education. Lokaliseret på www.iteea.org/STEL.aspx.
Jeppesen, M.M. (2021). Technology and Problem-Based Learning – the Higher Technical Examination Programme: How Can We Strengthen the Disciplinary Tradition in the Subject of Technology in the Danish HTX Programme? Ph.d.-afhandling, Aalborg Universitet.
Jeppesen, M.M. & Henriksen, L.B. (2021). Technology in the HTX Technology Subject: The Higher Technical Examination Programme (HTX), the Technology Subject, and the Concept of Technology. Learning Tech – tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, 10, s. 127‑143. https://doi.org/10.7146/lt.v6i10.124989.
Kaltoft, P. (2021). Må vi bede om en forsker til at dokumentere teknologisk dannelse og STEM på HTX? MONA, 2021(2), s. 97‑101.
Kaltoft, P. (red.) (2023). Fagdidaktiske formidlingsartikler om teknologi – undersøgelser i fag i teoretisk pædagogikum. Lokaliseret på https://www.sdu.dk/da/om_sdu/institutter_centre/mdle/uddannelse/paedagogikum/om_teoretisk_paedagogikum/faglig_formidling.
Kolmos, A. (2016). PBL in the School System. I: M.J. de Vries, L. Gumaelius & I.-B. Skogh (red.), Pre-University Engineering Education (s. 141‑153). International Technology Education Series, vol. 1. Rotterdam: Sense Publishers. https://doi.org/10.1007/978‑94‑6300‑621‑7_9.
Larsen, P. (2020). STEM på htx 25 år med teknologi og engineering i de gymnasiale uddannelser i Danmark. MONA, 2020(3), 13. Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/121570
Moye, J.J., Reed, P.A., Wu-Rorrer, R. & Lecorchick, D. (2020). Current and Future Trends and Issues Facing Technology Education in the United States. Journal of Technology Education, 32(1), s. 35‑50.
Muller, J., Remmen, A. & Christensen, P. (1985). Samfundets teknologi – teknologiens samfund, Herning: Systime, 207 s. https://doi.org/10.7146/politica.v17i2.68710
National Research Council. (2013). Appendix J: Science, Technology, Society, and the Environment. I: National Research Council, Next Generation Science Standards: For States, By States (s. 442‑446). Washington, D.C.: The National Academies Press.
Nielsen, K. & Sillasen, M.K. (2020a). Teknologiforstyrrelse – hvad mener Børne- og Undervisningsministeriet, når de skriver “teknologi”? MONA, 2020(3), s. 63‑73.
Nielsen, K. & Sillasen, M.K. (2020b). Teknologisk dannelse – hvorfor og hvad? MONA, 2020(4), s. 66‑82.
Niiranen, S., Ikonen, P., Rissanen, T. & Rasinen, A. (2022). Current and Future Trends and Issues Facing Technology Education in Finland: Taking Part in an International Delphi Study. Australasian Journal of Technology Education, 8, s. 1‑12.
Petersen, N.A.I. (2020). Teknologiforståelse – forståelse af begrebet teknologi. MONA, 2020(4), s. 104‑106.
Pleasants, J. (2020). Inquiring into the Nature of STEM Problems. Science & Education 29, s. 831‑855. https://doi.org/10.1007/s11191‑020‑00135‑5
Rossouw, A., Hacker, M. & de Vries, M.J. (2011). Concepts and Contexts in Engineering and Technology Education: An International and Interdisciplinary Delphi Study. International Journal of Technology and Design Education, 21(4), s. 409‑424. https://doi.org/10.1007/s10798‑010‑9129‑1.
Sillasen, M.K., Daugbjerg, P.S., Krogh, L.B. & Nielsen, K. (2018). Engineering i skolen – vidensgrundlag. Lokaliseret på https://www.ucviden.dk/ws/portalfiles/portal/107141472/Engineering_i_ skolen_vidensgrundlag.pdf.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. (2022). Vejledning til studieområdet, htx. København: Børne- og Undervisningsministeriet. Lokaliseret på https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/gym-vejledninger-til-laereplaner/htx/220908-vejledning-til-studieomraadet-htx.pdf.
Undervisningsministeriet. (2018). Læseplan for forsøgsfaget teknologiforståelse. Lokaliseret på https://emu.dk/sites/default/files/2019‑02/GSK.
Wagner, M.-L. & Iversen, O.S. (2020). Digital myndiggørelse i den danske grundskole. Kvan – et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen, 117, s. 20‑31.
Zeidler, D.L. & Herman, B.C. & Sadler, T.D. (2019). New Directions in Socioscientific Issues Research. Disciplinary and Interdisciplinary Science Education Research, 1(11). https://doi.org/10.1186/s43031‑019‑0008‑7.