![##common.pageHeaderLogo.altText##](https://tidsskrift.dk/public/journals/233/pageHeaderLogoImage_da_DK.png)
Kontaktperson for abonnementer E-mail: mona@ind.ku.dk For nærmere om abonnement på MONA gå til http://www.ind.ku.dk/mona/abonnement
Denne artikel rapporterer et forskningsprojekt, som undersøger, hvordan man kan undervise i teknologisk dannelse i læreruddannelsens naturfag med inspiration fra den amerikanske rapport “Standards for Technological Literacy. Content for the Study of Technology” (ITEA, 2007). Et minikursus i teknologisk dannelse blev udviklet og afprøvet sammen med et hold fysik/kemilærerstuderende. Deres udbytter er blevet afdækket ved en analyse af studieprodukter samt besvarelse af post-refleksive, åbne spørgsmål. De lærerstuderende blev mere bevidste om, at det er betydningsfuldt for elevers teknologiske dannelse, at der arbejdes med både teknologiens funktionalitet og dens meta-aspekter i naturfagsundervisningen.