Computational thinking i matematik, naturfag og samfundsfag

- hvorfor, hvad og hvordan?

Forfattere

  • Line Have Musaues
  • Jonas Ørbæk Hansen
  • Keld Nielsen

Resumé

I et projekt der strakte sig over fire år, udviklede og afprøvede vi sammen med lærere fra gymnasiet undervisningsforløb der integrerer modelbaserede computationelle metoder i undervisningen i STEM-fagene. Der er publiceret og udviklet en didaktik for den integrerede undervisning, skrevet forskningsartikler herom samt udviklet ca. 100 nye undervisningsforløb der udnytter didaktikken. Samtidig er der udviklet et efteruddannelseskoncept som sætter lærerne i stand til selv at fortsætte arbejdet på egen skole. Projektet har vist at det er muligt at forny fagenes metoder og samtidig udvikle elevernes computationelle modelleringskompetencer ved at inddrage computationel tænkning og kodning i den faglige undervisning.

Downloads

Publiceret

2023-03-07

Citation/Eksport

Musaues, L. H., Hansen, J. Ørbæk, & Nielsen, K. (2023). Computational thinking i matematik, naturfag og samfundsfag: - hvorfor, hvad og hvordan?. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 23(1). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/136307

Nummer

Sektion

Artikler

Mest læste artikler af samme forfatter(e)

1 2 > >>