Nationale test – et eksperiment til mere end 50 millioner

Forfattere

  • Sebastian Horst

Resumé

De nationale test i folkeskolen er nu snart klar til brug. Analysen her diskuterer formålet med testene set i lyset af den rapport om pædagogisk brug af test som Dansk Clearinghouse udgav tidligere i år. Rapporten viser at de positive virkninger som test kan have, opvejes af de negative virkninger når testene er udformet centralt og administreret centralt. Konklusionen er at hvis ikke man som lærer gør noget ekstra, har nationale test negative virkninger. Derfor skal der skal sættes ind i forhold til læreres kompetencer til at bruge testdata konstruktivt hvis de nationale test skal føre noget positivt med sig.

Downloads

Publiceret

2009-12-07

Citation/Eksport

Horst, S. (2009). Nationale test – et eksperiment til mere end 50 millioner. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (4). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36242

Nummer

Sektion

Aktuel analyse