Hvordan kan STEM-undervisning håndteres?

Forfattere

  • Sebastian Horst
  • Kjeld Laursen

Resumé

STEM er en samlebetegnelse for områderne naturfag, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik. I denne tekst laver vi en dansk introduktion til en forståelse af STEM-undervisning som Jacob Pleasants fra USA har beskrevet i sin artikel “Inquiring into the Nature of STEM Problems” fra 2020 Vi finder nemlig denne tilgang interessant og brugbar i danske sammenhænge. Pleasants’ artikel undersøger karakteren af STEM-problemer med det mål at højne effekterne af STEM-undervisningen i grundskole og gymnasium. En nøglekonklusion er at mange integrerede STEM-undervisningsindsatser har en tendens til at fokusere på STEM-problemer som er rammesat ret snævert, og som ikke lægger nok vægt på sociale, kulturelle, politiske eller etiske aspekter. Artiklen giver adskillige eksempler, alt sammen ud fra en grundholdning om at hvis STEM-undervisning skal forberede eleverne til at forholde sig meningsfuldt til komplekse problemer i den virkelige verden, bør der lægges mere vægt på en tilgang der favner de ikke-STEM-dimensioner der ligger i disse problemer.

Downloads

Publiceret

2022-06-07

Citation/Eksport

Horst, S., & Laursen, K. (2022). Hvordan kan STEM-undervisning håndteres?. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 22(1). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/132763

Nummer

Sektion

Litteratur