Kontaktperson for abonnementer E-mail: mona@ind.ku.dk For nærmere om abonnement på MONA gå til http://www.ind.ku.dk/mona/abonnement
Nr. 3 (2015)
Artikler

Hvorfor vælger de unge ikke naturvidenskab? - En kvalitativ undersøgelse af gymnasieelevers valgovervejelser og identitetsarbejde

Publiceret 2015-09-02

Citation/Eksport

Holmegaard, H. T., Madsen, L. M., & Ulriksen, L. (2015). Hvorfor vælger de unge ikke naturvidenskab? - En kvalitativ undersøgelse af gymnasieelevers valgovervejelser og identitetsarbejde. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (3). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36321

Resumé

Denne artikel handler om hvorfor elever med interesse for naturvidenskab vælger ikke at fortsætte på en videregående teknat-uddannelse. Gennem en analyse af interviews med 38 stx- og htx-elever lige før studentereksamen giver artiklen indsigt i elevernes overvejelser og forestillinger om teknat-uddannelser, overvejelser der er afgørende for hvilken uddannelse de vælger. Undersøgelsen viser at elevernes valg påvirkes af såvel deres oplevelser med naturvidenskab i gymnasiet som deres forestillinger om hvordan en videregående teknat-uddannelse og de efterfølgende jobmuligheder vil være, og at fravalget bl.a. er knyttet til for snævre muligheder for hvilke identiteter der opleves at være adgang til inden for området.

 

This paper examines why students with an interest in science choose not to pursue a higher education in science, tech nology, engineering or mathematics (STEM). Through an analysis of interviews with 38 third year Danish upper-secondary school students the paper offers an insight into the students’ considerations concerning STEM higher-education programmes. We find that the students are influenced by STEM related experiences during upper-secondary school as well as by what they imagine a STEM higher education programme and subsequent career will be like. The decision not to pursue a STEM path is, inter alia, related to perceptions of too limited potential identity constructions available in STEM.