Dovne drenge eller dødbringende matematik?
PDF

Citation/Eksport

Bacher, C., Iversen, S. M., Laursen, K. B., & Ulriksen, L. (2012). Dovne drenge eller dødbringende matematik?. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (1). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36073

Resumé

Drengene i studenterårgangene 2008‑10 klarede sig markant dårligere end pigerne i matematikB i det almene gymnasium. Ved folkeskolens afgangsprøve var det omvendt. Ud fra et totaltdatamateriale, suppleret med andre data og interviews med lærere og elever, afdækker vi forskellene.Vi konstaterer bl.a. at der ikke i de skriftlige eksamensopgaver kan konstateres pige- eller drengeopgaver,men også at folkeskolens afgangsprøve i matematik har en forbavsende lav prognoseværdifor gymnasiekarakteren. Vi diskuterer mulige forklaringer, herunder hvordan de to køn reagerer påændrede krav, emner og undervisning. Overgangen til gymnasiet afgiver blandede signaler som ikkealle drenge afkoder hensigtsmæssigt. Male graduates from the Danish Gymnasium in 2008‑10 scored lower than the females in mathematicsat B-level. This reverses what happened at the end of primary school. Based on data for all graduatesand on pupil and teacher interviews, we uncover the differences. We do not find ‘gender specific mathexercises’, but we see that the predictive powers of the primary school leaving tests are surprisinglylow when applied to Gymnasium mathematics B scores. We discuss plausible explanations, not leastthat the two genders seem to cope in different ways with the change in challenges and requirementsin Gymnasium.
PDF