Hvorfor bliver de ikke? – Hvad fortæller forskningen om frafald på videregående STEM-uddannelser?

Forfattere

  • Lars Ulriksen
  • Lene Møller Madsen
  • Henriette Tolstrup Holmegaard

Resumé

Artiklen præsenterer et overblik over den internationale forskningslitteratur om frafald på devideregående uddannelser1: Udgangspunktet er litteratur om frafald generelt, herunder Tintos modelfor forståelse af frafald, men særligt fokus rettes mod de naturvidenskabelige, tekniske og matematiskefag (STEM-uddannelserne). Vi tager afsæt i Seymour & Hewitts (1997) etnografiske undersøgelse,hvorefter hovedlinjerne i forskningen siden år 2000 præsenteres. Vi giver sammenhængen mellemfrafald og unges identitetsarbejde et særskilt blik og diskuterer hvorvidt dette er en af de nye veje tilat forstå frafald. Afslutningsvis opstiller vi fokuspunkter for videre forskning og udviklingsarbejde forat mindske frafaldet på de videregående uddannelser. The paper provides an overview of the literature on drop out/opt out from highereducation programmes. From a look at the literature on drop out/opt out in general,including Tinto’s model on student departure, focus turns to the researchwithin science, tech nology and mathematics (STEM) programmes. Seymour &Hewitt’s (1997) work is presented together with an overview of research since 2000.Most of the research focuses on overcoming deficits in students’ prior knowledge,but a focus on identities as an analytical framework for understanding students’leaving STEM higher education programmes is emerging. We present implicationsfor further research and development.

Downloads

Publiceret

2011-12-27

Citation/Eksport

Ulriksen, L., Madsen, L. M., & Holmegaard, H. T. (2011). Hvorfor bliver de ikke? – Hvad fortæller forskningen om frafald på videregående STEM-uddannelser?. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (4). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36087

Nummer

Sektion

Artikler

Mest læste artikler af samme forfatter(e)

1 2 > >>