Piger og piger og deres naturfagsundervisning
PDF

Citation/Eksport

Holmegaard, H. T. (2014). Piger og piger og deres naturfagsundervisning. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (4). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36281

Resumé

I MONA, 2014(3), bringes artiklen “Det diskrete sociale pres – om konsekvenser af usagte forventninger til piger og drenge i natur/teknik”. Artiklen undersøger hvorledes det diskrete sociale pres udmøntes i folkeskolens undervisning i natur/teknik, og hvilke konsekvenser det har for naturfagsundervisningen på kort og på længere sigt (side 8). Med begrebet diskret socialt pres henviser forfatterne til en undersøgelse fra Scharling Research hvor udtrykket bruges til at bekrive hvordan elever udsættes for et “pres, der gør det mere acceptabelt at interessere sig for naturfag som dreng end som pige” (side 18), og hvor særligt piger risikerer en marginalisering hvis de udviser interesse. Mere åbent beskriver forfatterne at målet har været at “Undersøge hvordan kønnene i natur/teknik konstrueres, hvilke normativer omkring køn der er gældende, og hvilke sociale kategorier inden for køn der er tale om i undervisningen i natur/teknik” (side 12). Forfatterne er solidt forankret i teorier og undersøgelser af køn i naturfag. Deres ærinde er at kontrastere mikroanlytiske perspektiver (analyser af observationer og interviews) med makroanalytiske perspektiver fra relevant littetur. Målet med analysen er at bidrage med input til revisionen af faghæfterne i grundskolen.
PDF