Forstyrrer studerendes digitale skærme universitetsundervisere? Et casestudie
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v20i38.144605Resumé
Få har undersøgt underviseres oplevelse af tilstedeværelsen af digitale devices i undervisningsrummet på universiteterne, og vi har begrænset viden om hvorvidt digitale devices har en betydning for universitetsundervisning og -læring i en dansk kontekst. Vi undersøger universitetsunderviseres opfattelse af digitale devices i undervisningsrummet, strategier til at imødegå tilstedeværelsen af digitale devices og holdninger til digitale devices. Dette undersøges ved hjælp af et lille surveystudie af universitetsundervisere på et dansk institut med undervisning der kan beskrives som en blanding af forelæsning og seminarundervisning/-holddiskussioner. Studiet viser at digitale devices spiller en meget stor rolle i universitetsundervisningen, men at underviserne kun i begrænset omfang oplever at digitale devices bruges til undervisningsirrelevante ting. Selv om en del undervisere er opmæksomme på, at de er i konkurrence med digitale devices om de studerendes opmærksomhed, har de primært en ’hands-off’-tilgang til studerendes brug af digitale devices og tilpasser i stedet for undervisningen med konkurrencen for øje.
Referencer
Ashwin, P. (2009). Analysing teaching-learning interactions in higher education. Continuum. https://doi.org/10.4324/9780203882221-4
Aagaard, J. (2017). Digital distraction: A qualitative exploration of media multitasking. Aarhus University. School of Business and Social Sciences. Department of Psychology and Behavioral Sciences. https://bss.au.dk/fileadmin/BSS/INSIGHTS/Tekstfiler/Digital_Distraction.pdf
Aagaard, J, Berg Friis, J.K., Sorenson, J, Tafdrup, O., & Hasse, C. (2018). Postphenomenological methodologies: New ways in mediating techno-human relationships. Rowman & Littlefield.
Berger, P. (2017). Beyond plain acceptance or sheer resistance: A typology of university instructors' attitudes to students' media use in class. Teaching and Teacher Education, 67, 410-417. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.07.009
Cheong, P. H., Shuter, R., & Suwinyattichaiporn, T. (2016). Managing student digital distractions and hyperconnectivity: communication strategies and challenges for professorial authority. Communication Education, 65(3), 272-289. https://doi.org/10.1080/03634523.2016.1159317
Cho, V., & Littenberg-Tobias, J. (2016). Digital devices and teaching the whole student: Developing and validating an instrument to measure educators' attitudes and beliefs. Educational Technology Research and Development, 64(4), 643-659. https://doi.org/10.1007/s11423-016-9441-x
Danmarks Statistik (2023). Digital adfærd. Url. https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/kultur-og-fritid/digital-adfaerd-og-kulturvaner/digital-adfaerd (tilgået 7. april 2024)
Flanigan, A. E., & Babchuk, W. A. (2022). Digital distraction in the classroom: exploring instructor perceptions and reactions. Teaching in Higher Education, 27(3), 352-370. https://doi.org/10.1080/13562517.2020.1724937
Flyvbjerg, B. (2011). Case Study, N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (eds.), The Sage Handbook of Qualitative Research, 4th Education (pp. 301-316), Sage
Godsk, M., Kristiansen, B. & Møller, K. L. (2021). Digital læringsteknologis potentiale for de studerendes engagement. Pædagogisk indblik, 12.
Gow, L., & Kember, D. (1993). Conceptions of teaching and their relationship to student learning. British journal of educational psychology, 63(1), 20-23. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1993.tb01039.x
Hansen, J.J. & Nørgaard, R.T. (2022). Hvad er Digital pædagogik? - Konturer af et nyt praksis- og forskningsfelt. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 17(32), 107-128. https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.129582
Jyllands-Posten (2023) »Jeg ville ønske, at flere af mine veninder også havde en dumbphone«, Jyllands-Posten 27. maj 2023. Url: https://jyllands-posten.dk/indland/ECE15744042/jeg-ville-oenske-at-flere-af-mine-veninder-ogsaa-havde-en-dumbphone/ (tilgået 7. april 2024).
Lindell, J., Ellemose Lindvig, K., Stenalt, M. H., Madsen, L. M., Ursbak-Bamberg, K., & Nielsen, S. B. (2024). Digital detox: Forbedrer det studerendes aktivitet og trivsel? Danish. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 19(36). https://doi.org/10.7146/dut.v19i36.141066
Markham, A. (2016). Ethnography in the Digital Internet Era: From fields to flows, descriptions to interventions, N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (eds.), The Sage Handbook of Qualitative Research (pp. 650-668), Sage.
Nøhr, L., Stenalt, M. H., & Hagood, D. (2023). University Teachers' Agency in Relation to Technology Use in Teaching: A Quantitative Investigation. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 86, 40-61. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.86.2915
Radtke, T., Apel, T., Schenkel, K., Keller, J., & von Lindern, E. (2022). Digital detox: An effective solution in the smartphone era? A systematic literature review. Mobile Media & Communication, 10(2), 190-215. https://doi.org/10.1177/20501579211028647
Santos, I.M., Bocheco, O. & Habak, C. (2018). A Survey of Student and Instructor Perceptions of Personal Mobile Technology Usage and Policies for the Classroom. Education and Information Technologies, 23(2), 617-632. https://www.learntechlib.org/p/191661/.
https://doi.org/10.1007/s10639-017-9625-y
Selwyn, N. (2016). Minding our language: why education and technology is full of bullshit … and what might be done about it. Learning, Media and Technology, 41(3), 437-443. https://doi.org/10.1080/17439884.2015.1012523
Selwyn, N., Hillman, T., Eynon, R., Ferreira, G., Knox, J., Macgilchrist, F., & Sancho-Gil, J. M. (2020). What's next for Ed-Tech? Critical hopes and concerns for the 2020s. Learning, Media and Technology, 45(1), 1-6. https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1694945
Shaukat, S., Rao, T. & Khan, M. (2016). Impact of sample size on principal component analysis ordination of an environmental data set: Effects on eigenstructure. Ekológia (Bratislava), 35. https://doi.org/10.1515/eko-2016-0014
Tabachnick, B. & L. Fidell (2014).Using Multivariate Statistics. Pearson.
Trigwell, K., Prosser, M., & Waterhouse, F. (1999). Relations between teachers' approaches to teaching and students' approaches to learning. Higher education, 37(1), 57-70. https://doi.org/10.1023/A:1003548313194
Uddannelses- og Forskningsministeriet (2019). Digitale kompetencer og digital læring: National handlingsplan for de videregående uddannelser. https://ufm.dk/publikationer/2019/digitale-kompetencer-og-digital-laering (tilgået 27. marts 2024).
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.