Hvordan skriver man egentlig en diskussion?
Om at afmystificere akademisk skrivning
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.140647Resumé
Det at understøtte og udvikle akademiske skrivekompetencer indebærer en række udfordringer (se bl.a. Wingate 2015; Greek & Jonsmoen, 2017). En af udfordringerne er, at akademisk skrivning kan være omgærdet af mystik, fordi de faglige praksisser, der ligger bag tekstproduktionen, ofte er underforstået (Lillis, 2001).
Denne artikel beskriver, hvordan en gruppe studerende forstår tre konkrete aktiviteter, der har til hensigt at understøtte akademisk skrivning i en konkret opgave. Aktiviteterne og de studerendes forståelse af dem analyseres på baggrund af fokusgruppeinterview i forhold til tre forståelser af akademisk skrivning (Lea og Street, 1998). Undersøgelsen peger dels på betydningen af at italesætte de faglige praksisser, der ligger bag fagets skriftlighed, dels på betydningen af at skabe muligheder for at se mange forskellige relevante faglige måder at udtrykke sig på.
Med baggrund i denne undersøgelse diskuteres muligheder for at understøtte de studerendes udvikling af faglige akademiske skrivekompetencer gennem øget fokus på faglig praksis.
Referencer
Bundgaard, Helle, & Dalsgård, Anne Line. (2023). Etnografisk tekst. Om at forstå verden gennem skrift. København: Samfundslitteratur.
Blom et al. (2017). "Linguistic deviations in the written academic register of Danish university students." In: Fjeld, H, et al. (eds) Academic language in a Nordic Setting - Linguistic and Educational Perspectives, Oslo Studies in Language 9 (3), 2017. https://doi.org/10.5617/osla.5855
Blåsjö, M. (2004). Studenters skrivande i två kunskapsbyggande miljöer. Acta Universitatis Stockholmiensis. Stockholm
Carter, M. (2007). "Ways of Knowing, Doing, and Writing in the Disciplines". In: College Composition and Communication, 58(3), 385-418. URL: http://www.jstor.org/stable/20456952. https://doi.org/10.58680/ccc20075912
Holm, L., & Clemensen, N. (2017). "At lære sig de kloge damers sprog: Studerendes perspektiver på akademisk skrivning." Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 12(23), 37-51. https://doi.org/10.7146/dut.v12i23.23911
Hyland, K. (2004). Disciplinary Discourses. Social Interactions in Academic Writing. Michigan Classics Edition.
Jonsmoen, K. M. & Greek, M. (2017)." Lecturers' text competencies and guidance towards academic literacy." I: Educational Action Research, 25:3, 354-369. https://doi.org/10.1080/09650792.2016.1178156
Justesen, L., & Mik-Meyer, N. (2010). Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier. (1. udgave.). Hans Reitzel.
Katz-Buonincontro, J. (2022). How to interview and conduct focus groups (1st ed.). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000299-000
Krause-Jensen, J. (2009). Syv fluer med et smæk! 'Aktiv deltagelse'-et eksamensforms-eksperiment. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 4(7), 18-24. https://doi.org/10.7146/dut.v4i7.5593
Kristiansen, B. (2023). Om at skrive på universitetet. Syddansk Universitetsforlag.
Kulbrandstad, L.I. (2017). "Fra lesing til literacy - et perspektivskifte i undervisning og forskning" i: Sprogforum 65
Lea, M. R., & Street, B. V. (1998). Student writing in higher education: An academic literacies approach. Studies in Higher Education (Dorchester-on-Thames), 23(2), 157-172. https://doi.org/10.1080/03075079812331380364
Lea, M. R., & Street, B. V. (2006). The "Academic Literacies" Model: Theory and Applications. Theory into Practice, 45(4), 368-377. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4504_11
Lillis, T. M. (2001). Student Writing. Access, Regulation, Desire. Literacies. UK. Routledge.
Middendorf, J. and Pace, D. (2004). Decoding the disciplines: A model for helping students learn disciplinary ways of thinking. New Directions for Teaching and Learning, : 1-12. https://doi.org/10.1002/tl.142
Narayan, Kirin. (2012). Alive in the writing: crafting ethnography in the company of Chekhov. Chicago: University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226567921.001.0001
Nesi, H. (2012). "Writing in the Disciplines". In: Clughen, L. & Hardy, C. (2012). Writing in the Disciplines. Building Supportive Cultures for Student Writing in UK Higher Education. Emerald.
Wingate, U. (2015). Academic Literacy and Student Diversity: The Case for Inclusive Practice. Bristol, Blue Ridge Summit: Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781783093496
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.