Hvordan skriver man egentlig en diskussion?

Om at afmystificere akademisk skrivning

Forfattere

  • Bente Kristiansen Aarhus Universitet
  • Maja Hojer Bruun Aarhus Universitet
  • Jakob Krause-Jensen Aarhus Universitet
  • Karen Louise Møller Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.140647

Resumé

Det at understøtte og udvikle akademiske skrivekompetencer indebærer en række udfordringer (se bl.a. Wingate 2015; Greek & Jonsmoen, 2017). En af udfordringerne er, at akademisk skrivning kan være omgærdet af mystik, fordi de faglige praksisser, der ligger bag tekstproduktionen, ofte er underforstået (Lillis, 2001).

Denne artikel beskriver, hvordan en gruppe studerende forstår tre konkrete aktiviteter, der har til hensigt at understøtte akademisk skrivning i en konkret opgave. Aktiviteterne og de studerendes forståelse af dem analyseres på baggrund af fokusgruppeinterview i forhold til tre forståelser af akademisk skrivning (Lea og Street, 1998). Undersøgelsen peger dels på betydningen af at italesætte de faglige praksisser, der ligger bag fagets skriftlighed, dels på betydningen af at skabe muligheder for at se mange forskellige relevante faglige måder at udtrykke sig på.

Med baggrund i denne undersøgelse diskuteres muligheder for at understøtte de studerendes udvikling af faglige akademiske skrivekompetencer gennem øget fokus på faglig praksis.

Referencer

Bundgaard, Helle, & Dalsgård, Anne Line. (2023). Etnografisk tekst. Om at forstå verden gennem skrift. København: Samfundslitteratur.

Blom et al. (2017). "Linguistic deviations in the written academic register of Danish university students." In: Fjeld, H, et al. (eds) Academic language in a Nordic Setting - Linguistic and Educational Perspectives, Oslo Studies in Language 9 (3), 2017. https://doi.org/10.5617/osla.5855

Blåsjö, M. (2004). Studenters skrivande i två kunskapsbyggande miljöer. Acta Universitatis Stockholmiensis. Stockholm

Carter, M. (2007). "Ways of Knowing, Doing, and Writing in the Disciplines". In: College Composition and Communication, 58(3), 385-418. URL: http://www.jstor.org/stable/20456952. https://doi.org/10.58680/ccc20075912

Holm, L., & Clemensen, N. (2017). "At lære sig de kloge damers sprog: Studerendes perspektiver på akademisk skrivning." Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 12(23), 37-51. https://doi.org/10.7146/dut.v12i23.23911

Hyland, K. (2004). Disciplinary Discourses. Social Interactions in Academic Writing. Michigan Classics Edition.

Jonsmoen, K. M. & Greek, M. (2017)." Lecturers' text competencies and guidance towards academic literacy." I: Educational Action Research, 25:3, 354-369. https://doi.org/10.1080/09650792.2016.1178156

Justesen, L., & Mik-Meyer, N. (2010). Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier. (1. udgave.). Hans Reitzel.

Katz-Buonincontro, J. (2022). How to interview and conduct focus groups (1st ed.). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000299-000

Krause-Jensen, J. (2009). Syv fluer med et smæk! 'Aktiv deltagelse'-et eksamensforms-eksperiment. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 4(7), 18-24. https://doi.org/10.7146/dut.v4i7.5593

Kristiansen, B. (2023). Om at skrive på universitetet. Syddansk Universitetsforlag.

Kulbrandstad, L.I. (2017). "Fra lesing til literacy - et perspektivskifte i undervisning og forskning" i: Sprogforum 65

Lea, M. R., & Street, B. V. (1998). Student writing in higher education: An academic literacies approach. Studies in Higher Education (Dorchester-on-Thames), 23(2), 157-172. https://doi.org/10.1080/03075079812331380364

Lea, M. R., & Street, B. V. (2006). The "Academic Literacies" Model: Theory and Applications. Theory into Practice, 45(4), 368-377. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4504_11

Lillis, T. M. (2001). Student Writing. Access, Regulation, Desire. Literacies. UK. Routledge.

Middendorf, J. and Pace, D. (2004). Decoding the disciplines: A model for helping students learn disciplinary ways of thinking. New Directions for Teaching and Learning, : 1-12. https://doi.org/10.1002/tl.142

Narayan, Kirin. (2012). Alive in the writing: crafting ethnography in the company of Chekhov. Chicago: University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226567921.001.0001

Nesi, H. (2012). "Writing in the Disciplines". In: Clughen, L. & Hardy, C. (2012). Writing in the Disciplines. Building Supportive Cultures for Student Writing in UK Higher Education. Emerald.

Wingate, U. (2015). Academic Literacy and Student Diversity: The Case for Inclusive Practice. Bristol, Blue Ridge Summit: Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781783093496

Downloads

Publiceret

2025-02-05

Citation/Eksport

Kristiansen, B., Bruun, M. H., Krause-Jensen, J., & Møller, K. L. (2025). Hvordan skriver man egentlig en diskussion? Om at afmystificere akademisk skrivning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 20(37). https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.140647

Nummer

Sektion

Faglig artikel