Nærvær på afstand

En undersøgelse af asynkron, mundtlig vejledning og feedback

Forfattere

  • Søren Smedegaard Bengtsen Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Pædagogisk Filosofi og Generel Pædagogik, Aarhus Universitet
  • Karen Louise Møller Centre for Educational Development, Aarhus Universitet
  • Mette Thunø Institut for Kultur og Samfund - Kinastudier, Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v16i31.127271

Resumé

Artiklen beskriver en kvalitativ undersøgelse af brugen af asynkron, tekstindlejret, mundtlig vejledning og feedback på en bachelor- og kandidatuddannelse på et dansk universitet. Vi har undersøgt, hvordan det pædagogiske og mellemmenneskelige nærvær i den faglige vejledning og feedback kan bevares og styrkes selv under ændrede fysiske og digitale vilkår. Vi sætter særligt fokus på betydningen af ”stemme” som et element af digitalt understøttet vejledning og feedback, og vi undersøger dermed, hvordan kropslighed og personligt nærvær digitalt kan indlejres i asynkrone vejledningsforløb. Vi ønsker at supplere forskningen i multimodalitet i vejledning og kommunikation ved at undersøge, om færre modaliteter (i dette tilfælde tekst og lyd kombineret) samt det at udelade videodimensionen fra vejledningen kan give en skærpet oplevelse af vejleders og studerendes personlige og faglige stemmer, som kan danne grundlag for en anderledes konstruktiv form for lytning og opmærksomhed.

Referencer

Aarhus Universitet 2020. Digitaliseringsstrategi. Aarhus Universitet. https://medarbejdere.au.dk/fileadmin/www.medarbejdere.au.dk/Medarbejderservice/IT/Medarbejderservice_AU_IT/Projekter/Digitaliseringsstrategi.pdf

Aarts strategi, Aarhus Universitet: https://medarbejdere.au.dk/fakulteter/ar/politikkerogdelstrategier/vision-og-strategi-for-educational-it/

Bengtsen, S. (2016). Doctoral Supervision. Organization and Dialogue. Aarhus: Aarhus University Press

Bengtsen, S. (2012). Didaktik og idiosynkrasi. En undersøgelse af vejledningssamtalen på universitetet med fokus på forholdet mellem personligt og fagligt indhold. Ph.d.-afhandling. Aarhus Universitet

Bengtsen, S. (2011). "Getting personal - what does it mean? A critical discussion of the personal dimension of thesis supervision in higher education", London Review of Education, 9:1, 109-118. https://doi.org/10.1080/14748460.2011.550440

Bengtsen, S. & Jensen, G. (2015). Online supervision at the university. A comparative study of supervision on student assignments face- to-face and online. In Læring & Medier (LOM), No.13, 2015, ISSN: 1903-248X, 1-23. https://doi.org/10.7146/lom.v8i13.19381

Bengtsen, S., Mathiasen, H. & Dalsgaard, C. (2015). Net-based guerrilla didactics. In Fossland, T., Mathiasen, H. & Solberg, M. (Eds.). Academic Bildung in Net-based Higher Education. Moving beyond learning (105-127). London & New York: Routledge

Bengtsen, S. & Mathiasen, H. (2014). Researching online supervision. The need for a "torn" methodology. In Academic Quarter. Vol. 9, 198-210

Bengtsen, S. & Nørgård, R.T. (2018). Didaktiske implikationer og principper ved global online inter-universitetsundervisning og hotseat tutorials. Kognition og Pædagogik, 28:108, 68-83

Bless, M.M. (2017). Impact of Audio Feedback Technology on Writing Instruction. Doctoral Dissertation. Walden University, Minnesota, United States.

Bower, M. (2008). Affordance analysis - matching learning tasks with learning technologies, Educational Media International, 45:1, 3-15, https://doi.org/10.1080/09523980701847115

De Beer, M. & Mason, R.B. (2009). Using a blended learning approach to facilitate postgraduate supervision. Innovations in Education and Teaching International, 46:2, 213-226. https://doi.org/10.1080/14703290902843984

Dohn, N.B. (2007). IT-baserede læreprocesser - nogle muligheder og nogle begrænsninger. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 4, 41-49, https://doi.org/10.7146/dut.v2i4.5627

Erichsen, A.E., Bollinger, D.U. & Halupa, C. (2014). Student satisfaction with graduate supervision in doctoral programs primarily delivered in distance education settings. Studies in Higher Education, 39:2, 321-338. https://doi.org/10.1080/03075079.2012.709496

Evans, J. (2009). Online Counseling and Guidance Skills. A Practical Ressource for Trainees and Practitioners. SAGE Publications

Flyvbjerg, B. (2010). Fem misforståelser om casestudiet. In Brinkmann, S. & Tanggard, L. (Eds.). Kvalitative metoder. En grundbog. København: Hans Reitzels Forlag

Friesen, N. (2011). The Place of the Classroom and the Space of the Screen. Relational Pedagogy and Internet Technology. New York: Peter Lang

Handal, G. & Lauvås, P. (2011). Forskningsveilederen. Oslo: Cappelen, Akademisk Forlag

Hasse, C. & Andersen (2012). In Søndergaard, K.D. & Hasse, C. (Red.). Teknologiforståelse på skoler og hospitaler. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag

Herrmann, K.J., Bager-Elsborg, A., Jensen, T.K. & Hansen, I.B. (2017). Studiemiljø 2017. Undersøgelse af studiemiljøet ved Aarhus Universitet. Center for undervisning og læring. Aarhus Universitet

Kanuka, H. (2015). Philosophical orientations of teaching and technology: A Scandinavian case-study. In Fossland, T., Mathiasen, H. & Solberg, M. (Eds.). Academic Bildung in Net-based Higher Education. Moving beyond learning (73-89). London & New York: Routledge

Killingback, C., Ahmed, O. & Williams, J. (2019). "It was all in your voice" - Tertiary student perceptions of alternative feedback modes (audio, video, podcast, and screencast): A qualitative literature review. Nurse Education Today, 72, 32-39. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.10.012

Kvale, S. (2008). Interview. En introduction til det kvalitative forskningsinterview. København: Hans Reitzels Forlag

Lauvås, P. & Handal, G. (2007): Vejledning og Praksisteori. Århus: Klim

Manen, M.v. & Adams, C. (2009). The phenomenology of space in writing online. In Dall'Alba, G. (Ed.). Exploring education through phenomenology: Diverse approaches. Oxford: Wiley-Blackwell, https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2008.00480.x

Mathiasen, H. (2015). Net-based environments. Creating conditions for communinications. In Fossland, T., Mathiasen, H. & Solberg, M. (Eds.). Academic Bildung in Net-based Higher Education. Moving beyond learning (19-27). London & New York: Routledge

McSwiggan, L.C. & Campbell, M. (2017). Can podcasts for assessment guidance and feedback promote self-efficacy among undergraduate nursing students? A qualitative study. Nurse Education Today, 49, 115-121. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.11.021

Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. An Expanded Sourcebook. SAGE Publications

Nielsen, B.S. & Nielsen, K.A. (2010). Aktionsforskning. In Brinkmann, S. & Tanggard, L. (Eds.). Kvalitative metoder. En grundbog. København: Hans Reitzels Forlag

Nordentoft, H.M., Hvass, H., Mariager-Anderson, K., Bengtsen, S.S., Smedegaard, A. & Warrer, S.D. (2019). Kollektiv Akademisk Vejledning. Fra forskning til praksis. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag

Poore, M. (2011). Digital Literacy: Human Flourishing and Collective Intelligence in a Knowledge Society. Literacy Learning: The Middle Years, 19:2, 20-26

Rasi, P. & Vuojärvi, H. (2018). Toward personal and emotional connectivity in mobile higher education through asynchronous formative audio feedback. British Journal of Educational Technology, 49:2, 292-304. https://doi.org/10.1111/bjet.12587

Saldana, J. (2015). The Coding Manual for Qualitative Researchers. London: SAGE

Saugstad, T. (2004). Vejledning og intimitetstyranniet. In Krejsler, J. (Ed.). Pædagogikken og kampen om individet. Kritisk pædagogik, ny inderlighed og selvets teknikker (89-107). København: Hans Reitzels Forlag

Selwyn, N. (2014). Digital Technology and the Contemporary University. Degrees of Digitalization. London & New York: Routledge, https://doi.org/10.4324/9781315768656

Sindlinger, J. (2012). Doctoral students' experience with using the reflecting team model of supervision online. ProQuest, UMI Dissertation Publishing

Skagen, K. (2017). Faglig dybdeveiledning på masternivå. Norsk Pædagogisk Tidsskrift, 101, 80-91. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2017-01-08

Suler, J. (2004). The Psychology of Text Relationships. In Kraus, R. Zack, J. & Stricker, G. (ed.). Online Counseling. A Handbook for Mental!Health Professionals. London: Elsevier Academic Press

Sussex, R. (2008). Technological options in supervising remote research students. Higher Education, 55, 121-137. https://doi.org/10.1007/s10734-006-9038-0

Tanggaard, L. & Brinkmann, S. (2010). Interviewet: Samtalen som forskningsmetode. In Brinkmann, S. & Tanggard, L. (Eds.). Kvalitative metoder. En grundbog. København: Hans Reitzels Forlag

UFM (2019). Uddannelses og Forskningsministeriet. Digitale kompetencer og digital læring - National handlingsplan for de videregående uddannelser. https://ufm.dk/publikationer/2019/digitale-kompetencer-og-digital-laering

Wisker, G. (2012). The Good Supervisor. New York: Palgrave Macmillan, https://doi.org/10.1007/978-1-137-02423-7

Downloads

Publiceret

2021-11-30

Citation/Eksport

Bengtsen, S. S., Møller, K. L., & Thunø, M. (2021). Nærvær på afstand : En undersøgelse af asynkron, mundtlig vejledning og feedback . Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 16(31). https://doi.org/10.7146/dut.v16i31.127271