Nærvær på afstand
En undersøgelse af asynkron, mundtlig vejledning og feedback
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v16i31.127271Resumé
Artiklen beskriver en kvalitativ undersøgelse af brugen af asynkron, tekstindlejret, mundtlig vejledning og feedback på en bachelor- og kandidatuddannelse på et dansk universitet. Vi har undersøgt, hvordan det pædagogiske og mellemmenneskelige nærvær i den faglige vejledning og feedback kan bevares og styrkes selv under ændrede fysiske og digitale vilkår. Vi sætter særligt fokus på betydningen af ”stemme” som et element af digitalt understøttet vejledning og feedback, og vi undersøger dermed, hvordan kropslighed og personligt nærvær digitalt kan indlejres i asynkrone vejledningsforløb. Vi ønsker at supplere forskningen i multimodalitet i vejledning og kommunikation ved at undersøge, om færre modaliteter (i dette tilfælde tekst og lyd kombineret) samt det at udelade videodimensionen fra vejledningen kan give en skærpet oplevelse af vejleders og studerendes personlige og faglige stemmer, som kan danne grundlag for en anderledes konstruktiv form for lytning og opmærksomhed.
Referencer
Aarhus Universitet 2020. Digitaliseringsstrategi. Aarhus Universitet. https://medarbejdere.au.dk/fileadmin/www.medarbejdere.au.dk/Medarbejderservice/IT/Medarbejderservice_AU_IT/Projekter/Digitaliseringsstrategi.pdf
Aarts strategi, Aarhus Universitet: https://medarbejdere.au.dk/fakulteter/ar/politikkerogdelstrategier/vision-og-strategi-for-educational-it/
Bengtsen, S. (2016). Doctoral Supervision. Organization and Dialogue. Aarhus: Aarhus University Press
Bengtsen, S. (2012). Didaktik og idiosynkrasi. En undersøgelse af vejledningssamtalen på universitetet med fokus på forholdet mellem personligt og fagligt indhold. Ph.d.-afhandling. Aarhus Universitet
Bengtsen, S. (2011). "Getting personal - what does it mean? A critical discussion of the personal dimension of thesis supervision in higher education", London Review of Education, 9:1, 109-118. https://doi.org/10.1080/14748460.2011.550440
Bengtsen, S. & Jensen, G. (2015). Online supervision at the university. A comparative study of supervision on student assignments face- to-face and online. In Læring & Medier (LOM), No.13, 2015, ISSN: 1903-248X, 1-23. https://doi.org/10.7146/lom.v8i13.19381
Bengtsen, S., Mathiasen, H. & Dalsgaard, C. (2015). Net-based guerrilla didactics. In Fossland, T., Mathiasen, H. & Solberg, M. (Eds.). Academic Bildung in Net-based Higher Education. Moving beyond learning (105-127). London & New York: Routledge
Bengtsen, S. & Mathiasen, H. (2014). Researching online supervision. The need for a "torn" methodology. In Academic Quarter. Vol. 9, 198-210
Bengtsen, S. & Nørgård, R.T. (2018). Didaktiske implikationer og principper ved global online inter-universitetsundervisning og hotseat tutorials. Kognition og Pædagogik, 28:108, 68-83
Bless, M.M. (2017). Impact of Audio Feedback Technology on Writing Instruction. Doctoral Dissertation. Walden University, Minnesota, United States.
Bower, M. (2008). Affordance analysis - matching learning tasks with learning technologies, Educational Media International, 45:1, 3-15, https://doi.org/10.1080/09523980701847115
De Beer, M. & Mason, R.B. (2009). Using a blended learning approach to facilitate postgraduate supervision. Innovations in Education and Teaching International, 46:2, 213-226. https://doi.org/10.1080/14703290902843984
Dohn, N.B. (2007). IT-baserede læreprocesser - nogle muligheder og nogle begrænsninger. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 4, 41-49, https://doi.org/10.7146/dut.v2i4.5627
Erichsen, A.E., Bollinger, D.U. & Halupa, C. (2014). Student satisfaction with graduate supervision in doctoral programs primarily delivered in distance education settings. Studies in Higher Education, 39:2, 321-338. https://doi.org/10.1080/03075079.2012.709496
Evans, J. (2009). Online Counseling and Guidance Skills. A Practical Ressource for Trainees and Practitioners. SAGE Publications
Flyvbjerg, B. (2010). Fem misforståelser om casestudiet. In Brinkmann, S. & Tanggard, L. (Eds.). Kvalitative metoder. En grundbog. København: Hans Reitzels Forlag
Friesen, N. (2011). The Place of the Classroom and the Space of the Screen. Relational Pedagogy and Internet Technology. New York: Peter Lang
Handal, G. & Lauvås, P. (2011). Forskningsveilederen. Oslo: Cappelen, Akademisk Forlag
Hasse, C. & Andersen (2012). In Søndergaard, K.D. & Hasse, C. (Red.). Teknologiforståelse på skoler og hospitaler. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag
Herrmann, K.J., Bager-Elsborg, A., Jensen, T.K. & Hansen, I.B. (2017). Studiemiljø 2017. Undersøgelse af studiemiljøet ved Aarhus Universitet. Center for undervisning og læring. Aarhus Universitet
Kanuka, H. (2015). Philosophical orientations of teaching and technology: A Scandinavian case-study. In Fossland, T., Mathiasen, H. & Solberg, M. (Eds.). Academic Bildung in Net-based Higher Education. Moving beyond learning (73-89). London & New York: Routledge
Killingback, C., Ahmed, O. & Williams, J. (2019). "It was all in your voice" - Tertiary student perceptions of alternative feedback modes (audio, video, podcast, and screencast): A qualitative literature review. Nurse Education Today, 72, 32-39. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.10.012
Kvale, S. (2008). Interview. En introduction til det kvalitative forskningsinterview. København: Hans Reitzels Forlag
Lauvås, P. & Handal, G. (2007): Vejledning og Praksisteori. Århus: Klim
Manen, M.v. & Adams, C. (2009). The phenomenology of space in writing online. In Dall'Alba, G. (Ed.). Exploring education through phenomenology: Diverse approaches. Oxford: Wiley-Blackwell, https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2008.00480.x
Mathiasen, H. (2015). Net-based environments. Creating conditions for communinications. In Fossland, T., Mathiasen, H. & Solberg, M. (Eds.). Academic Bildung in Net-based Higher Education. Moving beyond learning (19-27). London & New York: Routledge
McSwiggan, L.C. & Campbell, M. (2017). Can podcasts for assessment guidance and feedback promote self-efficacy among undergraduate nursing students? A qualitative study. Nurse Education Today, 49, 115-121. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.11.021
Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. An Expanded Sourcebook. SAGE Publications
Nielsen, B.S. & Nielsen, K.A. (2010). Aktionsforskning. In Brinkmann, S. & Tanggard, L. (Eds.). Kvalitative metoder. En grundbog. København: Hans Reitzels Forlag
Nordentoft, H.M., Hvass, H., Mariager-Anderson, K., Bengtsen, S.S., Smedegaard, A. & Warrer, S.D. (2019). Kollektiv Akademisk Vejledning. Fra forskning til praksis. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag
Poore, M. (2011). Digital Literacy: Human Flourishing and Collective Intelligence in a Knowledge Society. Literacy Learning: The Middle Years, 19:2, 20-26
Rasi, P. & Vuojärvi, H. (2018). Toward personal and emotional connectivity in mobile higher education through asynchronous formative audio feedback. British Journal of Educational Technology, 49:2, 292-304. https://doi.org/10.1111/bjet.12587
Saldana, J. (2015). The Coding Manual for Qualitative Researchers. London: SAGE
Saugstad, T. (2004). Vejledning og intimitetstyranniet. In Krejsler, J. (Ed.). Pædagogikken og kampen om individet. Kritisk pædagogik, ny inderlighed og selvets teknikker (89-107). København: Hans Reitzels Forlag
Selwyn, N. (2014). Digital Technology and the Contemporary University. Degrees of Digitalization. London & New York: Routledge, https://doi.org/10.4324/9781315768656
Sindlinger, J. (2012). Doctoral students' experience with using the reflecting team model of supervision online. ProQuest, UMI Dissertation Publishing
Skagen, K. (2017). Faglig dybdeveiledning på masternivå. Norsk Pædagogisk Tidsskrift, 101, 80-91. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2017-01-08
Suler, J. (2004). The Psychology of Text Relationships. In Kraus, R. Zack, J. & Stricker, G. (ed.). Online Counseling. A Handbook for Mental!Health Professionals. London: Elsevier Academic Press
Sussex, R. (2008). Technological options in supervising remote research students. Higher Education, 55, 121-137. https://doi.org/10.1007/s10734-006-9038-0
Tanggaard, L. & Brinkmann, S. (2010). Interviewet: Samtalen som forskningsmetode. In Brinkmann, S. & Tanggard, L. (Eds.). Kvalitative metoder. En grundbog. København: Hans Reitzels Forlag
UFM (2019). Uddannelses og Forskningsministeriet. Digitale kompetencer og digital læring - National handlingsplan for de videregående uddannelser. https://ufm.dk/publikationer/2019/digitale-kompetencer-og-digital-laering
Wisker, G. (2012). The Good Supervisor. New York: Palgrave Macmillan, https://doi.org/10.1007/978-1-137-02423-7
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.