ChatGPT med Relationel Sokratisk Uvidenhed
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v20i38.145130Abstract
I denne artikel introducerer vi Relationel Sokratisk Uvidenhed (RSU) som et nyt pædagogisk begreb til at forstå anvendelsen af generativ AI i undervisningssammenhænge. Begrebet er udviklet i forbindelse med et projekt om anvendelse af ChatGPT ved et dansk universitet. Vi undersøgte, hvordan studerende udnytter deres forskellige læringspotentialer, når de går i dialog med ChatGPT. Ved at bede de studerende besvare det generiske spørgsmål ”Hvad er uddannelse?” opdagede vi, at nogle studerende udfordrede de instrumentelle definitioner, der kom fra ChatGPT og trak på deres egne bredere forståelser opbygget gennem deres forudgående uddannelser. Andre studerende havde ikke opbygget tilsvarende ressourcer at trække på. Dette understreger den afgørende rolle, som forudgående læring og den faglige tolkningsramme spiller for at kunne selektere og spørge fagligt relevant ind til den overvældende mængde tilgængelige informationer, AI-chatbots som ChatGPT kan levere. Det kan hjælpe studerende med at afgrænse deres promptning, når de erkender, at deres uvidenhed om et nyt emne ikke er absolut, men relationel i forhold til en bestemt faglighed. Denne erkendelse er vigtig for undervisere og studerende, før vi tillader, at AI-chatbots guider os med de kategorier, der ligger i de store sprogmodellers svar.
References
Bourdieu, P. (1986). The Forms of Capital. I Richardson, J. G. (red.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, Greenwood Press. S. 241-58.
Bruun, M. H., Hasse, C., & Krause-Jensen, J. (2024). Store sprogmodeller og AI chatbots på videregående uddannelser. Aarhus Universitetsforlag.
Davis, B., Carmean, C., & Wagner, E. (2009). The Evolution of the LMS: From Management to Learning. The ELearning Guild Research. https://www.learningguild.com/insights/137/the-evolution-of-the-lms-from-management-to-learning/
Firat, M. (2023) What ChatGPT means for universities: Perceptions of scholars and students. Journal of Applied Learning & Teaching, 6 (6), 57-63. https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.22
Gombert, S., Fink, A., Giorgashvili, T., Jivet, I., Di Mitri, D., Yau, J., Frey, A. & Drachsler, H. (2024). From the Automated Assessment of Student Essay Content to Highly Informative Feedback: a Case Study. International Journal of Artificial Intelligence in Education. https://doi.org/10.1007/s40593-023-00387-6
Hasse (2002). Kultur i bevægelse: Fra deltagerobservation til kulturanalyse - i det fysiske rum. Samfundslitteratur.
Hasse (2011). Kulturanalyser i organisationer. Begreber, metoder og forbløffende læreprocesser. Samfundslitteratur.
Hasse (2015). An Anthropology of Learning. On Nested Frictions in Cultural Ecologies. Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9606-4
Hasse, C. (2017). Technological literacy for teachers. Oxford Review of Education, 43 (3), 365-378. https://doi.org/10.1080/03054985.2017.1305057
Hasse, C. (2020). Posthumanist Learning. What Robots and Cyborgs Teach us About Being Ultra-social. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315647661-2
Hasse, C. (2022). Learning with Potentials. I Ingold (red.) Knowing from the Inside Cross-Disciplinary Experiments with Matters of Pedagogy. Bloomsbury Academics. S. 21-40. https://doi.org/10.5040/9781350217171.ch-001
Hasse, C. (2023) Socratic ignorance in processes of learning with technology, chapter 6. I Bound, H., Anne Edwards, A., Evans, K. & Chia, A. (red.) Workplace Learning for Changing Social and Economic Circum-stances (eds). London: Routledge. S. 76-90. https://doi.org/10.4324/9781003227946-7
Hasse, C. & Bruun, M. H. (2023, 2. december). ChatGPT minder os om det gode ved uvidenhed. Videnskab.dk. https://videnskab.dk/teknologi/chatgpt-minder-os-om-det-gode-ved-uvidenhed/
Hastrup, K. (1999). Viljen til viden. En humanistisk grundbog. Gyldendal.
Jeon, J. & Lee, S. (2023) Large language models in education: A focus on the complementary relationship between human teachers and ChatGPT. Education and Information Technologies. 28 (12), 15873-15892. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11834-1
Levinson, B. A., & Holland, D. (1996). The Cultural Production of the Educated Person: An Introduction. I Levinson, B. A. Foley, D.E. & Holland, D.C. (red.) The Cultural Production of the Educated Person. Critical Ethnographies of Schooling and Local practices . State University of New York Press. S. 3-34.
Mackenzie, M. M. (1988). The Virtues of Socratic Ignorance. The Classical Quarterly, 38(2), 331-350. https://doi.org/10.1017/S0009838800037009
McPherran, M. L. (2011). Socratic religion. I Morrison, D. (red.),The Cambridge Companion to Socrates. Cambridge University Press. S. 111-137. https://doi.org/10.1017/CCOL9780521833424.006
Michel-Villarreal R., Vilalta-Perdomo E, Salinas-Navarro DE, Thierry-Aguilera R, & Gerardou F.S. (2023). Challenges and Opportunities of Generative AI for Higher Education as Explained by ChatGPT. Education Sciences, 13(9), 856. https://doi.org/10.3390/educsci13090856
Mollick, E. & Mollick, L. (2023). Assigning AI: Seven Approaches for Students, with Prompts. Wharton School Research Paper. https://doi.org/10.2139/ssrn.4475995
Plato (1914). The Apology. I: Plato in Twelve Volumes. Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/DLCL.plato_philosopher-apology.1914
Rospigliosi, P.A. (2023) Artificial intelligence in teaching and learning: what questions should we ask of ChatGPT?. Interactive Learning Environments, 31:1, pp. 1-3, https://doi.org/10.1080/10494820.2023.2180191
Stone, I. F. (1988). The Trial of Socrates. Little, Brown & Company.
Sullivan, M., Kelly, A., & McLaughlan, P. (2023). ChatGPT in higher education: Considerations for academic integrity and student learning. Journal of Applied Learning & Teaching, 6(1), 31-40. https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.17
Walter, Y. (2024). Embracing the future of Artificial Intelligence in the classroom: the relevance of AI literacy, prompt engineering, and critical thinking in modern education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 21(1), 15. https://doi.org/10.1186/s41239-024-00448-3
Waterfield, R. (2009). Why Socrates Died. Dispelling the Myths. W.W. Norton og Company.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.