Decoding - et greb til at synliggøre undervisernes tavse viden
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v20i38.148791Abstract
Universitetsundervisning handler om både faglig viden og akademiske kompetencer, fx akademisk skrivning. Skrivning kan imidlertid være vanskelig at undervise i. Underviserne har selv skrivekompetencerne, men væsentlige detaljer om, hvordan de gør, er ofte tavs viden.
Skriveforskning peger på, at denne tavshed er udfordrende for de studerende, når de skal skrive (Lillis 2001). Skriveforskning peger også på, at de videnskabelige discipliners skriftlighed er knyttet til de måder, videnskaberne producerer viden på (bl.a. Blåsjö 2004), og de fagdisciplinære eksperter er derfor nøglepersoner i de studerendes faglige skriveudvikling.
Derfor har vi designet en workshop inspireret af metoden Decoding the Disciplines (Middendorf & Pace 2004), hvor undervisernes tavse viden om faglige skriveprocesser bliver italesat.
Erfaringerne tyder på, at workshoppens pædagogiske format har potentiale til at artikulere den tavse viden – om akademisk skrivning som her eller andre akademiske kompetencer – og dermed give et bedre fundament for at understøtte de studerendes læring.
References
Bazerman, C. (2000). Shaping Written Knowledge: The Genre and Activity of the Experimental Article in Science. The WAC Clearinghouse. https://wac.colostate.edu/books/landmarks/bazerman-shaping/ (Originally published in 1988 by University of Wisconsin Press)
Blåsjö, M. (2004). Studenters skrivande i två kunskapsbyggande miljöer. Acta Universitatis Stockholmiensis. Stockholm Studies in Scandinavian Philology. New Series. 37. Almqvist & Wiksell International.
Carter, M. (2007): "Ways of Knowing, Doing, and Writing in the Disciplines". In: College Composition and Communication, 58(3), 385-418. http://www.jstor.org/stable/20456952. https://doi.org/10.58680/ccc20075912
Hyland, K. (2004). Disciplinary Discourses. Social Interactions in Academic Writing. Michigan Classics Edition.
Jonsmoen, K. M., & Greek, M. (2017). Lecturers' text competencies and guidance towards academic literacy. Educational Action Research, 25(3), 354-369. https://doi.org/10.1080/09650792.2016.1178156
Kristiansen, B. et al. (2024). Hvordan skriver man egentlig en diskussion? Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 37. https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.140647
Krogh, E., & Jakobsen, K. S. (Eds.) (2016). Skriverudviklinger i gymnasiet. Syddansk Universitetsforlag.
Kulbrandstad, L. I. (2019). Fra lesing til literacy - et perspektivskifte i undervisning og forskning. Sprogforum : Tidsskrift for Sprog- Og Kulturpædagogik, 23(65), 12-18. https://doi.org/10.7146/spr.v23i65.112850
Lind, T. & Stålberg, A. (2023): Professional collaboration in higher education to support academic writing: Benefits and challenges. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 18(35), 19-32. https://doi.org/10.7146/dut.v18i35.136184
Lillis, T.M. (2001). Student Writing. Access, Regulation, Desire. Literacies. UK. Routledge.
Middendorf, J., & Pace, D. (2004). Decoding the disciplines: A model for helping students learn disciplinary ways of thinking. New Directions for Teaching and Learning, 2004(98), 1-12. https://doi.org/10.1002/tl.142
Middendorf, J. K., & Shopkow, L. (2018). Overcoming Student Learning Bottlenecks : Decode the Critical Thinking of Your Discipline (1st ed.). Stylus Publishing.
Nesi, H., & Holmes, J. (2010). "Verbal and mental processes in academic disciplines". In: Charles, M. et al. (eds.): Academic Writing: At the Interface of Corpus and Discourse. Continuum.
Russell, D.R. (1995). "Activity theory and its implications for writing instruction. In: Petraglia", J. (Ed.) (1995): Reconceiving Writing, Rethinking Writing Instruction, p. 51-77. Hillsdale, NJ Lawrence: Erlbaum.
Wingate, U. (2015). Academic Literacy and Student Diversity : The Case for Inclusive Practice. Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781783093496
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.