Forskningsbaseret læring og innovativ praksis på jurauddannelsen

Forfattere

  • Werner Schäfke Københavns Universitet
  • Bente Kristiansen Københavns Universitet
  • Karina Kim Egholm Elgaard Københavns Universitet
  • Maiken Stensgaard Hølmkjær Københavns Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v13i24.96746

Nøgleord:

Forskningsbaseret uddannelse, innovationspædagogik, akademisk skrivning

Resumé

På Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet, udvikles en ny læringsplatform i form af et e-tidsskrift inden for skatte- og afgiftsret, UCPH Fiscal Relations Law Journal, med et tilhørende kursus. Her skal de studerende skrive videnskabelige og innovative artikler under tæt supervision af en forsker fra universitetet eller en praktiker fra det offentlige eller private erhvervsliv. Læringsplatformen skal hjælpe de studerende til bedre muligheder for at kombinere retsvidenskabelig forskning med juridisk praksis i en sammenhæng, hvor der lægges vægt på innovation og bredere forståelse af samfundsmæssige problemstillinger. Denne artikel præsente-rer, hvordan e-tidsskriftet og det tilhørende kursus påtænkes at arbejde med pro-blemorienteret og forskningsbaseret læring inden for en professionsorienteret uni-versitetsuddannelse. Kurset afholdes for første gang i efterårssemestret 2017. Ar-tiklen præsenterer derfor alene kursusdesignet og de pædagogiske overvejelser bag det, idet vi endnu har evalueringerne til gode, der vil vise, om forventningerne til læringsplatformen kan indfries, når kurset er blevet gennemført

Forfatterbiografier

Werner Schäfke, Københavns Universitet

Ph.d., adjunkt, Det Juridiske Fakultet

Bente Kristiansen, Københavns Universitet

Ph.d., læringskonsulent, Det Juridiske Fakultet

Karina Kim Egholm Elgaard, Københavns Universitet

Ph.d., adjunkt og postdoc, Det Juridiske Fakultet

Maiken Stensgaard Hølmkjær, Københavns Universitet

Cand.jur., Det Juridiske Fakultet

Downloads

Yderligere filer

Publiceret

2018-03-08

Citation/Eksport

Schäfke, W., Kristiansen, B., Elgaard, K. K. E., & Hølmkjær, M. S. (2018). Forskningsbaseret læring og innovativ praksis på jurauddannelsen. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 13(24), 104–119. https://doi.org/10.7146/dut.v13i24.96746