Tilstræbt og realiseret tværfaglighed i universitetsundervisning

Authors

  • Katrine Lindvig Københavns Universitet
  • Lars Ulriksen Københavns Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v11i20.21168

Keywords:

tværfaglighed, tværfaglig uddannelse, tværfaglig undervisning

Abstract

Formålet med denne artikel er at give undervisere, som er involveret i tværfaglige uddannelser og undervisning, et grundlag for at kunne reflektere over og dis-kutere følgende: Hvad sker der med tværfagligheden i undervisningen, og hvor-dan hænger det sammen med de didaktiske valg i planlægning og udførelse? I artiklen sammenholder og præsenterer forfatterne først de mest udbredte beteg-nelser for tværfaglighed. Ved hjælp af en case bestående af et tværfagligt kursus, udbudt over flere gange og med forskelligt design, peger forfatterne herefter på nogle af de udfordringer, der er forbundet med at praktisere tværfaglig un-dervisning. Artiklen konkluderer, at centrale didaktiske overvejelser om stofud-vælgelse, arbejdsformer, eksamensformer samt deltagerforudsætninger og for-ventninger har afgørende betydning for realiseringen af den tilstræbte tværfag-lighed. This paper looks at questions relevant to the increasing number of teachers involved in interdisciplinary courses at university level. In particular it considers the link between the intended and the realized interdisciplinarity in teaching and how this is related to the didactical planning. Drawing on one case - an interdisciplinary master course offered three times and each time with a new design - the authors highlight some of the challenges associated with interdisciplinary teaching practice. Based on this case, the authors conclude that balancing teacher expectations with possible course outcomes, selecting and organizing course content as well as examination type, all have a massive impact on whether the intended interdisciplinarity is realized over the duration of the course.

Author Biographies

Katrine Lindvig, Københavns Universitet

Ph.d.-studerende, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet.

Lars Ulriksen, Københavns Universitet

Professor, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet.

Downloads

Published

2016-04-19

How to Cite

Lindvig, K., & Ulriksen, L. (2016). Tilstræbt og realiseret tværfaglighed i universitetsundervisning. The Danish Journal of Higher Education, 11(20), 5–13. https://doi.org/10.7146/dut.v11i20.21168