Universitetspædagogisk kompetenceudvikling: Eksplicitering og pædagogiske overvejelsers betydning
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.148777Resumé
Artiklen tager imod invitationen i Eva Bendix Petersens (EBP) artikel i DUT nr. 36 om eksplicitering
og brudflader i det universitetspædagogiske felt. Vi diskuterer først den forståelse af
’eksplicitering’, som bruges i artiklen, og argumenterer for, at den rummer en kortslutning, som
fører til en skæv forståelse af universitetspædagogik.
Dernæst diskuterer vi forholdet mellem det, EBP kalder ’VIP’er’ og ‘universitetspædagoger’, og de
forskellige opgaver og positioner, de indtager. Der er en risiko for, at universitetspædagoger
lægger for ensidig vægt på pædagogik i form af redskaber, og vi peger på, at det vil være en
styrke, hvis de universitetspædagogiske enheder også var vidensproducerende. EBP peger efter
vores opfatteslse på nogle vigtige spørgsmål og dilemmaer, som vi mener, fortjener en mere
nuanceret diskussion, hvor såvel VIP-positionen som universitetspædagog-positionen kan
udfordres og reflekteres.
Referencer
Andersen, H. L. (2010). "Constructive alignment" og risikoen for en forsimplende universitetspædagogik. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 5(9), 30-35. https://doi.org/10.7146/dut.v5i9.5568
Andersen, H.L. og Tofteskov, J. (2016). Eksamen og eksamensformer, Samfundslitteratur.
Danmarks Evalueringsinstitut. (2003). Vilkår for pædagogisk udviklingsarbejde. Evaluering af de pædagogiske enheder på DTU og CBS. Danmarks Evalueringsinstitut. https://eva.dk/udgivelser/2003/jul/vilkaar-for-paedagogisk-udviklingsarbejde
Gregersen, A. (2021). Developing Viable Study Practices and Student Identities. An Investigation of First-Year Students' with Decoding, Navigating and Negotiating the Cultural Norms of their Study Programme. Ph.d.-afhandling, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet. Forsvaret 4. juni 2021
Jakobsen, A., Rump, C. Ø., Clemmensen, T., & May, M. (1999). Kvalitetsudviklingsprojektet "Faglig Sammenhæng" Hovedrapport (Vol. 1). Lyngby: Center for Didaktik og Metodeudvikling, Danmarks Tekniske Universitet.
Petersen, E.B. (2024). Kampen for og imod eksplicitering i det universitetspædagogiske praksisfelt, Dansk Pædagogisk Tidsskrift 36.
https://doi.org/10.7146/dut.v19i36.144454
Tofteskov, J. (2016). Fra adjunktpædagogikum til universitetspædagogikum. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 11(21), 4-8. https://doi.org/10.7146/dut.v11i21.23842
Tofteskov J, & Troelsen R. (2013). Den Professionelle Universitetsunderviser i Beck, S. & Hansen D. R.: Frihed og Styring, Syddansk Universitetsforlag
Ulriksen, L. (2009). The implied student. Studies in Higher Education, 34(5), 517-532. https://doi.org/10.1080/03075070802597135
Ulriksen, L., Madsen, L. M., & Holmegaard, H. T. (2017). The first-year experience of non-traditional students in Danish science and engineering university programmes. European Educational Research Journal, 16(1), 45-61. https://doi.org/10.1177/1474904116678628
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.