Universitetspædagogisk kompetenceudvikling: Eksplicitering og pædagogiske overvejelsers betydning

Forfattere

  • Hanne Leth Andersen RUC
  • Jens Tofteskov
  • Lars Ulriksen Institut for Naturfagenes Didaktik

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.148777

Resumé

Artiklen tager imod invitationen i Eva Bendix Petersens (EBP) artikel i DUT nr. 36 om eksplicitering
og brudflader i det universitetspædagogiske felt. Vi diskuterer først den forståelse af
’eksplicitering’, som bruges i artiklen, og argumenterer for, at den rummer en kortslutning, som
fører til en skæv forståelse af universitetspædagogik.

Dernæst diskuterer vi forholdet mellem det, EBP kalder ’VIP’er’ og ‘universitetspædagoger’, og de
forskellige opgaver og positioner, de indtager. Der er en risiko for, at universitetspædagoger
lægger for ensidig vægt på pædagogik i form af redskaber, og vi peger på, at det vil være en
styrke, hvis de universitetspædagogiske enheder også var vidensproducerende. EBP peger efter
vores opfatteslse på nogle vigtige spørgsmål og dilemmaer, som vi mener, fortjener en mere
nuanceret diskussion, hvor såvel VIP-positionen som universitetspædagog-positionen kan
udfordres og reflekteres.

Referencer

Andersen, H. L. (2010). "Constructive alignment" og risikoen for en forsimplende universitetspædagogik. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 5(9), 30-35. https://doi.org/10.7146/dut.v5i9.5568

Andersen, H.L. og Tofteskov, J. (2016). Eksamen og eksamensformer, Samfundslitteratur.

Danmarks Evalueringsinstitut. (2003). Vilkår for pædagogisk udviklingsarbejde. Evaluering af de pædagogiske enheder på DTU og CBS. Danmarks Evalueringsinstitut. https://eva.dk/udgivelser/2003/jul/vilkaar-for-paedagogisk-udviklingsarbejde

Gregersen, A. (2021). Developing Viable Study Practices and Student Identities. An Investigation of First-Year Students' with Decoding, Navigating and Negotiating the Cultural Norms of their Study Programme. Ph.d.-afhandling, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet. Forsvaret 4. juni 2021

Jakobsen, A., Rump, C. Ø., Clemmensen, T., & May, M. (1999). Kvalitetsudviklingsprojektet "Faglig Sammenhæng" Hovedrapport (Vol. 1). Lyngby: Center for Didaktik og Metodeudvikling, Danmarks Tekniske Universitet.

Petersen, E.B. (2024). Kampen for og imod eksplicitering i det universitetspædagogiske praksisfelt, Dansk Pædagogisk Tidsskrift 36.

https://doi.org/10.7146/dut.v19i36.144454

Tofteskov, J. (2016). Fra adjunktpædagogikum til universitetspædagogikum. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 11(21), 4-8. https://doi.org/10.7146/dut.v11i21.23842

Tofteskov J, & Troelsen R. (2013). Den Professionelle Universitetsunderviser i Beck, S. & Hansen D. R.: Frihed og Styring, Syddansk Universitetsforlag

Ulriksen, L. (2009). The implied student. Studies in Higher Education, 34(5), 517-532. https://doi.org/10.1080/03075070802597135

Ulriksen, L., Madsen, L. M., & Holmegaard, H. T. (2017). The first-year experience of non-traditional students in Danish science and engineering university programmes. European Educational Research Journal, 16(1), 45-61. https://doi.org/10.1177/1474904116678628

Downloads

Publiceret

2025-02-05

Citation/Eksport

Andersen , H. L., Tofteskov, J., & Ulriksen, L. (2025). Universitetspædagogisk kompetenceudvikling: Eksplicitering og pædagogiske overvejelsers betydning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 20(37). https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.148777

Nummer

Sektion

Debatterende artikel