Jeg har desværre ikke lige tid til peer review
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v20i39.159744Resumé
Som alle andre tidsskrifter oplever DUT en krise i fagfællebedømmelsesarbejdet. Det er simpelthen svært at få accept fra kolleger til opgaven. Det giver os en meget lang præ-produktion, hvor uheldige forfattere kan opleve et halvt års ventetid på at få feedback. Redaktionsgruppen rejser derfor en debat om problemet. Hvad kan vores akademiske fællesskab om videregående uddannelse gøre for at opretholde en systematisk publicering af artikler af høj kvalitet på dansk? Vi stiller tre spørgsmål til debatten. Skal vi stoppe med at have fagfællebedømmelse i DUT? Skal vi eksperimentere med – og eventuelt skifte til – helt nye former for bedømmelse, som kræver færre bedømmere? Eller er der andet, som vi kan gøre, for at DUT kan opretholde sin produktion af fagfællebedømte publikationer på dansk? Mens vi venter på gode løsninger, har vi også en række meget konkrete opfordringer til DUTs læserskare.
Referencer
Hosseini M, Horbach S.P.J.M. (2023). Fighting reviewer fatigue or amplifying bias? Considerations and recommendations for use of ChatGPT and other large language models in scholarly peer review. Research Integrity and Peer Review, 8 (4). https://doi.org/10.1186/s41073-023-00133-5
Smith R. (2006). Peer review: a flawed process at the heart of science and journals. Journal of the Royal Society of Medicine, 99(4):178-182. https://doi.org/10.1258/jrsm.99.4.178
Tennant J.P, Ross-Hellauer T. (2020). The limitations to our understanding of peer review. Research Integrity and Peer Review, 5 (6). https://doi.org/10.1186/s41073-020-00092-1
Ye R, Pang X, Chai J et al. (2024). Are we there yet? Revealing the risk of utilizing Large Language Models in scholarly peer review. arXiv, v1, 2 Dec. https://doi.org/10.48550/arXiv.2412.01708
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.