30 år med DUN

Universitetspædagogikkens institutionalisering i Danmark, 1994-2024

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v20i38.156718

Resumé

Dansk Universitetspædagogisk Netværk (DUN) har siden sin etablering i 1994 været en væsentlig aktør i udviklingen af universitetsundervisningen i Danmark. Historien om dette netværks tilblivelse og opbygning igennem 30 år viser, hvordan universitetspædagogiske spørgsmål fik en stadigt mere central rolle på universiteterne. Men den viser også, hvordan idealet om at forbedre undervisningen og skabe pædagogisk kvalitet i uddannelserne er præget af en spænding mellem autonomi og politisk styring. Gennem oplæg af tidligere forpersoner i DUN giver denne artikel indblik i den gradvise institutionalisering af universitetspædagogikken i Danmark og viser, hvordan det universitetspædagogiske felt har udviklet sig som et modsvar til politiske interventioner omkring kvalitet. Samtidig viser den også, hvordan de idéer om kvalitet, man har søgt at kvalificere og delvist modvirke, har tegnet præmisserne for udviklingen af det universitetspædagogiske felt. Artiklen inviterer til en overvejelse om, hvilke værdier og alliancer der bør tegne det universitetspædagogiske felt fremover.

Referencer

Christiansen, F. V. (2016). Stillingsstrukturens betydning for samspillet mellem forskning og undervisning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 11(21), 31-43. https://doi.org/10.7146/dut.v11i21.23910

Downloads

Publiceret

2025-05-15

Citation/Eksport

Ryberg, M. L., Bengtsen, S. S., Laursen, P. F., Ravn, J., Harboe, T., Rienecker, L., … Ulriksen, L. (2025). 30 år med DUN: Universitetspædagogikkens institutionalisering i Danmark, 1994-2024. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 20(38). https://doi.org/10.7146/dut.v20i38.156718

Mest læste artikler af samme forfatter(e)

1 2 3 > >>