Årg. 10 Nr. 19 (2013): Kunstnerisk udvikling/forskning

					Se Årg. 10 Nr. 19 (2013): Kunstnerisk udvikling/forskning

Dette nummer af Peripeti sætter fokus på et problemfyldt krydsfelt mellem kunst, videnskab og uddannelse, der er særligt aktuelt netop nu, fordi de kulturministerielle teateruddannelser er i gang med en reform, der bl.a. skal sikre uddannelsernes vidensgrundlag på en ny måde, som i højere grad gør dem kompatible med internationale og akademiske uddannelser. Nøgleordet for denne forankring af de kunstneriske uddannelsers vidensgrundlag er i kulturministerielt regi blevet defineret som kunstnerisk udviklingsvirksomhed. Kulturministeriets begreb læner sig op af begrebet kunstnerisk forskning/artistic research, som efterhånden er nogenlunde veletableret internationalt, uden at det fuldstændigt konvergerer med det. På  samme  tid  er  der  en  tendens  til,  at  universitetsafdelinger  med  tilknytning  til  kunstfeltet  udvikler praksisforankringen i deres uddannelses- og forskningsaktiviteter under overskrifter som art-based research, practice-led research eller practice as research – overskrifter, der ikke nødvendigvis dækker  over  helt  nye  koblinger  til  kunstfeltet,  men  som  rammesætter  nye  måder  at  reflektere,  legitimere og evt. finansiere og udvikle koblingerne på.

Dette nummer sætter fokus på spørgsmål såsom: Hvad skal ‘det’ hedde? Hvor går grænserne? Er der forskel på kunstneriske og akademiske former for viden? Hvordan rammesætter, dokumenterer og reflekterer man over kunstnerisk udvikling/forskning?  Hvordan sammenligner og bedømmer man kvaliteten mellem de forskellige praksisformer? Vi håber, at dette nummer af Peripeti, ved at danne ramme om både kritiske diskussioner af og praktiske eksempler på kunstnerisk udviklingsvirksomhed/forskning, faktisk kan være med til at hjælpe feltet et lille skridt videre.

Publiceret: 2021-12-02

Redaktionelt Forord

English Summaries