https://tidsskrift.dk/peripeti/issue/feed Peripeti 2025-05-14T13:11:52+02:00 Thomas Rosendal Nielsen thomas.rosendal@cc.au.dk Open Journal Systems <p>Tidsskrift for dramaturgiske studier</p> https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109471 Redaktionelt forord 2019-12-16T14:00:47+01:00 Karen Vedel peripetiskrift@gmail.com Thomas Rosendal Nielsen peripetiskrift@gmail.com <p>I <em>Udredning om de videregående uddannelser på scenekunstområdet</em> (Kulturministeriet, 2013) anbefales det "at der oprettes en kandidat-, diplom- eller masteruddannelse i performancekunst". Forskere fra hhv. Teater- og Performancestudier, Københavns Universitet, og Dramaturgi, Aarhus Universitet, iværksatte på den anledning en undersøgelse af grundlaget og visionerne for at skabe en performanceuddannelse i Danmark. Dette nummer af Peripeti deler de tanker, som en stor del af det samlede scenekunstneriske uddannelsesfelt og et mindre antal kunstnere gør sig om muligheden for og indholdet af en eventuel performanceuddannelse.</p> 2025-05-14T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109473 Sverre Rødahl 2019-12-16T14:15:35+01:00 Karen Vedel peripetiskrift@gmail.com Thomas Rosendal Nielsen peripetiskrift@gmail.com <p>Interview med Sverre Rødahl om muligheden for en fremtidig performanceuddannelse i Danmark.</p> 2025-05-14T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109474 Ralf Richardt Strøbech 2019-12-16T14:12:34+01:00 Karen Vedel peripetiskrift@gmail.com Thomas Rosendal Nielsen peripetiskrift@gmail.com <p>Interview med Ralf Richardt Strøbech om muligheden for en fremtidig performanceuddannelse i Danmark.</p> 2025-05-14T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109475 Sara Gebran 2019-12-16T14:19:45+01:00 Karen Vedel peripetiskrift@gmail.com Mette Obling Høeg peripetiskrift@gmail.com <p>Interview med Sara Gebran om muligheden for en fremtidig performanceuddannelse i Danmark.</p> 2025-05-14T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109476 Victor Marcussen 2019-12-16T14:23:57+01:00 Thomas Rosendal Nielsen peripetiskrift@gmail.com <p>Interview med Victor Marcussen om muligheden for en fremtidig performanceuddannelse i Danmark.</p> 2025-05-14T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109477 Mads Thygesen 2019-12-16T14:27:46+01:00 Thomas Rosendal Nielsen peripetiskrift@gmail.com <p>Interview med Mads Thygesen om muligheden for en fremtidig performanceuddannelse i Danmark.</p> 2025-05-14T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109478 Peder Dahlgaard 2019-12-16T14:35:34+01:00 Thomas Rosendal Nielsen peripetiskrift@gmail.com <p>Interview med Peder Dahlgaard om muligheden for en fremtidig performanceuddannelse i Danmark.</p> 2025-05-14T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109479 Thomas Agerholm 2019-12-16T14:38:02+01:00 Thomas Rosendal Nielsen peripetiskrift@gmail.com <p>Interview med Thomas Agerholm om muligheden for en fremtidig performanceuddannelse i Danmark.</p> 2025-05-14T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109480 Martin Elung 2019-12-16T14:42:44+01:00 Karen Vedel peripetiskrift@gmail.com Solveig Gade peripetiskrift@gmail.com <p>Interview med Martin Elung om muligheden for en fremtidig performanceuddannelse i Danmark.</p> 2025-05-14T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109481 Roberta Carreri 2019-12-16T14:48:04+01:00 Erik Exe Christoffersen peripetiskrift@gmail.com Tatiana Chemi peripetiskrift@gmail.com <p>Interview med Roberta Carreri om scenekunstnerisk uddannelse.</p> 2025-05-14T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109482 Nullo Facchini 2019-12-16T14:51:38+01:00 John Andreasen peripetiskrift@gmail.com <p>Interview med Nullo Facchini om muligheden for en performanceuddannelse i Danmark.</p> 2025-05-14T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109483 Anne Sofie Bergmann Steen og Anne Mette Nørskov 2019-12-16T14:54:11+01:00 Michael Eigtved peripetiskrift@gmail.com <p>Interview med Anne Sofie Bergmann Steen og Anne Mette Nørskov om muligheden for en uddannelse i performancekunst i Danmark.</p> 2025-05-14T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109484 Falk Heinrich 2019-12-16T14:57:08+01:00 Thomas Rosendal Nielsen peripetiskrift@gmail.com <p>Interview med Falk Heinrich om muligheden for en fremtidig performanceuddannelse i Danmark.</p> 2025-05-14T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109485 Ida Krøgholt, Mette Obling Høeg og Laura Luise Schultz 2019-12-16T15:01:48+01:00 Ida Krøgholt peripetiskrift@gmail.com Mette Obling Høeg peripetiskrift@gmail.com Laura Luise Schultz peripetiskrift@gmail.com <p>Samtale mellem Ida Krøgholt, Mette Obling Høeg og Laura Luise Schultz om muligheden for en fremtidig performanceuddannelse i Danmark.</p> 2025-05-14T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109486 Mathias Kryger, Emma-Cecilie Ajanki og Ida-Elisabeth Larsen 2018-10-24T08:17:40+02:00 Mette Tranholm peripetiskrift@gmail.com Sofie Lebech peripetiskrift@gmail.com <p>Peripeti interviewer tre kunstnere fra det frie felt om, hvordan performance har indgået i deres uddannelse, og hvad de mener, bør indgå i en performanceuddannelse.</p> 2025-05-14T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109487 Sille Dons Heltoft og Tanja Diers 2018-10-24T08:17:45+02:00 Mette Tranholm peripetiskrift@gmail.com Sofie Lebech peripetiskrift@gmail.com <p>Peripeti interviewer en scenograf og en dramaturg fra det frie felt om, hvordan performance har indgået i deres uddannelse, og hvad de mener, en performanceuddannelse bør indeholde.</p> 2025-05-14T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109488 Interview med Cecilie Ullerup Schmidt 2018-10-24T08:17:51+02:00 Solveig Gade peripetiskrift@gmail.com <p>Peripeti interviewer performancekunstner, kurator og underviser Cecilie Ullerup Schmidt om, hvilket indhold, hun anser for centralt, ift. en specialiseret performanceuddannelse, og hvordan den kunne organiseres.</p> 2025-05-14T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109489 Overvejelser over Terminologier og Definitioner 2018-10-24T08:17:56+02:00 Jette Lund peripetiskrift@gmail.com <p>Det følgende er en forkortet og lettere opdateret version af afsnittet ”Terminologier” i materialesamlingen <em>Overvejelser</em>, udsendt af<br />foreningen Uafhængige Scenekunstnere i 2011, redigeret af Anette Asp Christensen, Christine Fentz og Jette Lund (US 2011). Det er udbygget med et afsnit om terminologi kontra definition, set i forhold til anbefalingerne fra udredningen om de videregående uddannelser på scenekunstområdet, som Kulturministeriet udgav i september 2013 (KUM 2013), og de efterfølgende diskussioner,<br />som også ligger forud for dette særnummer af Peripeti. Indlægget er forfattet af Jette Lund og godkendt den øvrige redaktion bag Overvejelser.</p> 2025-05-14T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109490 Performanceuddannelse i Danmark? 2018-10-24T08:18:02+02:00 Thomas Rosendal Nielsen peripetiskrift@gmail.com Karen Vedel peripetiskrift@gmail.com <p>Vi har spurgt en række nøglepersoner i uddannelsesfeltet for scenekunst og en række udøvende performancekunstnere og dramaturger om deres syn på performanceuddannelse i Danmark her i begyndelsen af det 21. århundrede. Der er ikke nogen enighed om, hvad performance er, om der overhovedet skal være en decideret performance-uddannelse, hvem der i så fald skulle stå for den, hvad uddannelsesmodellen skulle være, og hvad de mest centrale elementer skulle være. Til gengæld udfolder interviewene et mangfoldigt og fagligt funderet ide- og ressourcekatalog og en udtalt vilje til at mødes på tværs af traditionelle skillelinjer for at give morgendagens kunst de bedste vilkår i form af engagerede, dygtige og reflekterende kunstnere. I denne artikel vil vi prøve at trække nogle af de gennemgående linjer op. Hensigten er ikke at vurdere, hvad der vil være den mest rigtige eller forsonlige løsningsmodel. I stedet forsøger vi ud fra interviewene at spidsformulere de udfordringer og spørgsmål, som man må forsøge at håndtere, hvis man vil lave en performanceuddannelse i Danmark.</p> 2025-05-14T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109491 Performancekunstneren som entreprenør og social skulptør 2018-10-24T08:18:07+02:00 Mette Obling Høeg peripetiskrift@gmail.com <p>Når man ser på Kulturministeriets anbefaling om at oprette en ny specialiseret uddannelse i performancekunst, får man indtryk af, at der dels er et stærkt ønske om en generel fornyelse og udvikling af scenekunsten i Danmark blandt mange af dens interessenter, dels nogle udbredte forventninger til, at denne fornyelse skal udspringe fra performancekunstens felt. Der ligger, i disse anbefalinger, en udbredt forestilling om, at performancekunstens alternative tilgange til scenekunsten har et særligt frugtbart potentiale for at udvikle, udvide og ikke mindst overskride scenekunstfeltet, samt en forestilling om, at det er performancekunstneren som figur, der kan optræde som den helt centrale fornyende aktør.</p> 2025-05-14T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109492 Performanceuddannelse mellem overskridelse og institutionalisering 2018-10-24T08:18:12+02:00 Ida Krøgholt peripetiskrift@gmail.com <p>‘Performance’ er overskrift for en eventuel ny uddannelse. Hvilke forventninger skaber performance som begreb til uddannelsen, og hvordan forhandles dens centrum og dens periferi? Under fusionen af de danske scenekunstuddannelser er der blevet talt meget om en kommende performanceuddannelse, der skal indeholde nogle af de dimensioner, skolerne ikke profilerer så stærkt i dag. Det præger samtalen om en kommende uddannelse, at der ikke er helt enighed om, hvad genstandsfeltet for performance egentlig er, hvilket ikke er så underligt, eftersom performance både kan være et særligt medie, en genre, et artefakt, en dimension af en teaterforestilling, en tradition, en form for viden osv. Denne begrebslige åbenhed gør, at en performanceuddannelse kan tage mange retninger og kan involvere forskellige aktører.</p> 2025-05-14T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109493 Mens vi venter på Performanceuddannelsen 2018-10-24T08:18:16+02:00 Annelis Kuhlmann peripetiskrift@gmail.com <p>Flere steder i rapporten Scenekunst i Danmark fra 2010 dukkede udtrykket laboratorievirksomhed op i beskrivelsen af udviklingsveje for scenekunstuddannelserne i Danmark. I artiklen gives et perspektiv på performanceuddannelse i Danmark med fokus på teaterlaboratoriet. En forskningsbaseret uddannelse udfordrer underviseren, idet han eller hun skal dokumentere såvel sin forskning som dens forbindelse til den undervisning, eleverne modtager. Uddannelsens indhold skal kunne give de studerende kompetencer, der indebærer kritiske refleksioner over egen praksis. Forskning bliver imidlertid oftere målt i kraft af dens dokumentations-karakter end på grund af selve genstandsfeltet, hvilket i dette tilfælde vil sige de arbejdsprocesser og studierelaterede værker, som eleverne producerer eller indgår i. Men når scenekunst er flygtig i sin karakter, så må forskningsbegrebet i kunstpraksis også kunne opnå andre udformninger end den mere traditionelle akademiske dokumentationsform.</p> 2025-05-14T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109494 Akademisk og kunstnerisk tænkning i en performanceuddannelse 2018-10-24T08:18:21+02:00 Laura Luise Schultz peripetiskrift@gmail.com <p>Nogle af de vigtigste performancekunstnere, i Danmark såvel som i udlandet, er mennesker, der har en akademisk uddannelse. De har som regel også en kunstnerisk uddannelse, men nogle gange er den akademiske faktisk den længste og mest solide. Tilsvarende oplever jeg af og til at blive opsøgt af studerende fra Scenekunstskolen, som ønsker at følge kurser på Teater- og Performancestudier, fordi de har brug for noget teoretisk ballast eller input. Typisk er det studerende, der arbejder i et performancefelt. Det siger noget om, at der hos den type studerende er behov for en udveksling mellem akademisk viden og håndværksmæssig kunnen, mellem universiteter og kunstuddannelser.</p> 2025-05-14T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109495 På vej mod Den Danske Scenekunstskole 2018-10-24T08:18:25+02:00 John Andreasen peripetiskrift@gmail.com <p>Fra 1. januar 2015 er Den Danske Scenekunstskole (DDS) en realitet. Det er en sammenslutning af seks kunstneriske uddannelsesinstitutioner forskellige steder i landet. DDS blev skabt på baggrund af et velforberedt politisk planlægningsarbejde. I september 2013 offentliggjorde Kulturministeriet Udredning om de videregaende uddannelser pa scenekunstomradet. Rapporten var sidste led i legitimeringsprocessen forud for DDS. Den var bl.a. blevet forberedt igennem en Folketingsaftale i efteråret 2006 (excl. Enhedslisten) om “Større og mere bæredygtige faglige miljøer… på kulturministeriets videregående uddannelsesinstitutioner”. Men selv om man måske har forberedt sig, skal man altså på kort tid til at operationalisere og implementere en række nye strukturer og procedurer – lægge skinner mens toget kører.</p> 2025-05-14T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109496 Teater og performance: forskellige kunstformer? 2018-10-24T08:18:30+02:00 Erik Exe Christoffersen peripetiskrift@gmail.com <p>Scenekunstlandskabet består af polære modstillinger og distinktioner mellem dramatisk, episk og postdramatisk teater, mellem teater og dans eller mellem performance og teater. En af de modsætninger, som ligger til grund for denne differentiering, er opfattelsen af tid og historicitet. Teater og drama er af mediale grunde optaget af tid og rum, men man kan skelne mellem dramaets nu, opførelsens nu og historiseringen af nuet. Den polære modstilling mellem teater og performance er interessant, fordi den peger på to forskellige kunstbegreber. Mellem teater og performance er en række hybrider og genrekombinationer, som tiltrækker sig opmærksomhed ved at overskride traditioner og ikke mindst værdisætninger af scenisk og teatral kommunikation. Det betyder, at en række professionelle roller udvides eller funktionsforandres i det brede scenekunstfelt. I forhold til en eventuel performanceuddannelse betyder det, at man må prøve sig frem. Spørgsmålet er, hvad der uddannelsesmæssigt skal til for at elever rustes til de vilkår, som oplevelsesøkonomien og begivenhedskulturen byder.</p> 2025-05-14T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne