https://tidsskrift.dk/peripeti/issue/feed Peripeti 2024-11-12T12:13:58+01:00 Thomas Rosendal Nielsen thomas.rosendal@cc.au.dk Open Journal Systems <p>Tidsskrift for dramaturgiske studier</p> https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/143785 Research i eget minefelt 2024-02-28T10:44:31+01:00 Lotte Faarup thomas.rosendal@cc.au.dk 2024-05-16T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Copyright Peripeti og forfatterne - Artiklerne er tilgængelige for direkte links. https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/145305 Den gravide krop som prisme 2024-05-16T10:48:39+02:00 Marie-Louise Kolmos thomas.rosendal@cc.au.dk <p>Ud fra forfatterens erfaringer som forestillingsleder på forestillingen Frankly my dear I don’t give a damn (Aarhus Teater sæson 2022/23) udforsker denne artikel de æstetisk-affektive aspekter af scenekunstnerisk repræsentation af graviditet og moderskab. Forfatteren bruger den gravide krop som prisme i udviklingen af en analysemodel til æstetisk-affektiv repræsentationsanalyse. Dette gøres med rod i Karen Barads nymaterialistiske teori, agential realisme. Modellen fremhæver publikums rolle i repræsentationsanalysen ved at gøre selve sammenhængen mellem æstetik, affekt og repræsentation til sit genstandsfelt.</p> 2024-05-16T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Copyright Peripeti og forfatterne - Artiklerne er tilgængelige for direkte links. https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/143769 Glo ikke så romantisk 2024-02-27T18:00:00+01:00 Erik Exe Christoffersen aekexe@cc.au.dk 2024-06-21T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Copyright Peripeti og forfatterne - Artiklerne er tilgængelige for direkte links. https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/146891 Ukendt Land 2024-06-21T11:21:50+02:00 Janicke Branth thomas.rosendal@cc.au.dk 2024-06-21T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Copyright Peripeti og forfatterne - Artiklerne er tilgængelige for direkte links. https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/148916 Dario Fo: Latter som våben 2024-09-03T15:13:27+02:00 Erik Exe Christoffersen thomas.rosendal@cc.au.dk 2024-09-03T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Copyright Peripeti og forfatterne - Artiklerne er tilgængelige for direkte links. https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/148918 Voksne subjekter i dialog med verden 2024-09-03T15:21:29+02:00 Niels Overgaard Lehmann thomas.rosendal@cc.au.dk 2024-09-03T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Copyright Peripeti og forfatterne - Artiklerne er tilgængelige for direkte links. https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/149724 Når Heltinder Bliver Rasende 2024-09-22T20:27:06+02:00 Nete B.B. Rasmussen thomas.rosendal@cc.au.dk <p>Denne artikel undersøger samspillet mellem affekt, kvindelig vrede og utopi i teaterforestillingen <em>ØDE LAGT eller Markise von O... – Faster, Pussycat! Kill! Kill!</em> opført på Aarhus Teater i 2024. Artiklen udforsker, hvordan kvindelig hævn iscenesættes som utopi, og hvordan forestillingen kan skabe kollektive affektive oplevelser, der har potentiale til at påvirke publikum til politisk handling.</p> 2024-09-22T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Copyright Peripeti og forfatterne - Artiklerne er tilgængelige for direkte links. https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/150910 Vaginal Davis og mobiliseringen af freaken 2024-11-12T12:13:58+01:00 alfi vest thomas.rosendal@cc.au.dk <p><strong>Resumé<br></strong>Med udgangspunkt i Vaginal Davis’ kortfilm <em>That Fertile Feeling</em> fra 1983 undersøger jeg freaken som en sort queer politisk figur ved at spore dens rødder i racistiske og patriarkalske ideologier. Ved at anvende José Muñoz’ begreber om disidentifikation og modoffentligheder diskuterer jeg, hvordan Davis’ performances skaber en hybrid identitet, der udfordrer dominerende fortællinger og udvikler æstetikker som drag, punk og camp for det sorte queer subjekt.</p> <p><strong>Abstract <br></strong>Focusing on Vaginal Davis’s 1983 short film <em>That Fertile Feeling</em>, I examine the freak as a black queer political figure, tracing its roots in racist and patriarchal ideologies. Using José Muñoz’s concepts of disidentification and counter publics, I highlight how Davis’s performances enact a hybrid identity, challenging dominant narratives and reappropriating aesthetics like drag, punk, and camp for the black queer subject.</p> 2024-11-12T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 alfi vest