Værket – nærhed, medialitet og procesreleksion
Manifest 2083
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v10i19.109340Nøgleord:
værkbegrebet, Manifest 2083, Christian Lollike, værkanalyse, autenticitetResumé
Denne artikel forsøger at fortsætte den debat om aktuelle forskydninger i værkbegrebet og værkanalysen, som Laura Luise Schultz påbegyndte i Peripeti nr 18, 2012. Hovedpointen er her, at værkbegrebet i stigende grad er blevet uafgrænset og åbent, idet tilskueren, produktionsforholdet og relationen til konteksten spiller en rolle i værket. Pointen
for Schultz er ikke, at værkbegrebet dermed er opløst, men at værkanalysen må medtænke lere værkdimensioner.
Jeg tager udgangspunkt i værket Manifest 2083, som er et samarbejde mellem instruktøren og dramatikeren Christian
Lollike, skuespilleren Olaf Højgaard og dramaturgen Tanja Diers.
Referencer
Fischer-Lichte, Erica, 2006: “Begrundelse for det performatives æstetisk”. I: Peripeti 6.
Fischer-Lichte, Erica, 2008: Ästhetik des Performativen (Suhrkamp, 2004) Oversat: The Transformative Power of Performance. Routledge 2008.
Fischer-Lichte, Erika, 2005: Theatre, Sacrifice, Ritual. Routledge.
Garield, Mette, 2013: “Frygten for ikke at sælge billetter er den værste censur”. Interview med Christian Lollike. I Teater 1 nr 163.
Gylling Æbelø, Sune, 2012: “Højreløjen frygter teaterstykke om Breivik”. Kronik. Politiken 26. oktober.
Hybel, Keld, 2012: “Og så står der en og råber: Der har vi Danmarks ondeste mand!”. Interview med Christian Lollike. Politiken 6. okt. 2012
Kjærsgaard, Pia. “Usmagelig kunst om Breivik”. Information 9.10.2012. www.information.dk/313242
Kyndrup, Morten, 2010. “Teater: medialitet, udsigelse” Peripeti nr 14.
Kulturministeriet, 2012: “Kunstnerisk udviklingsvirksomhed – udredning af
vidensgrundlaget for de videregående kunstneriske uddannelser”, København.
Schultz, Laura Luise, 2012: “Værker der virker – om aktuelle forskydninger i værkbegrebet”. Peripeti nr 18.
Philipsen, Heidi: “Autenticitetsstrategier i Triers triologier. – Om at skabe afekt via efekt”. http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/mediekultur/ article/view/318 Jørgen Dehs: Det autentiske. Fortællinger om nutidens kunstbegreb. Forlaget Vandkunsten 2012.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.