Om integrationen af videnskabelige og kunstneriske metoder
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v10i19.109086Resumé
The paper relects upon the integration of academic-scientiic methods and artistic strategies for art and technology projects that address user participation in a socially deined domain. he paper proposes Luhmann’s relative diference between medium (loosely coupled elements) and form (tightly coupled constituents) as a theoretical and heuristic tool for productive interferences between artistic and scientiic methods. The paper elaborates upon and exemplifies the proposed heuristic through various art and technology projects. (A first (English) version of this paper has been presented at the Art of Research conference in Helsinki 2012 and can be downloaded from the conference website).
Referencer
Borgdorf, Henk, 2006. “he Debate on Research in the Arts” in Sensuous Knowledge. Bergen: Kunst- og Designhøgskolen i Bergen.
Bürger, Peter, 1974. heorie der Avantgarde. Frankfurt a.M.: Suhrkamp.
Dixon, Steve, 2007. Digital Performance. London, Cambridge: MIT Press.
Eisner, Elliot, 1981. “On the diferences between scientiic and artistic approaches to qualitative research” in Review of Research in Visual Arts Education, Vol. 7, No. 1(13), pp. 1-8.
Eisner, Elliot, 2008. “Art and Knowledge” in Knowles, Gary; Cole, Ardra: Handbook of the Arts in Qualitative Research. housand Oaks: Sage Publication.
Finley, Susan, 2008. “Art-based research” in Knowles, Gary; Cole, Ardra: Handbook of the Arts in Qualitative Research. housand Oaks: Sage Publication.
Foster, Hal, 1996. he Return of the Real. London, Cambridge: MIT Press.
Frayling, Christofer, 1993. Research in Art and Design. London: Royal College of Art Research Paper.
Gadamer, Hans-Georg, 1973. “he Play of Art” in Neill, Alex; Ridley, Aaron (eds.): he Philosophy of Art. Boston: McCraw-Hill.
Gaver, W, Dunne, A., & Pacenti, E., 1999, “Design: Cultural probes”, Interactions, Vol. 6, Issue 1, Jan/Feb .
Knowles, Gary J & Cole, Andra L., 2008. Handbook of the Arts in Qualitative Research. Los Angeles and London: SAGE. 29-40
Latour, Bruno, 1999. Pandora’s Hope. Cambridge, London: Havard University Press
Leavy Patricia, 2009. Method meets Art. New York: he Guilford Press
Lincol og Denzin, 2003. “he Revolution Presentation” in Lincol & Denzin (eds.): Turning Points in Qualitative Research: Tying Knots in a Handkerchief. Walnut Creek: AltaMira Press.
Luhmann, Niklas, 1987. “he Medium of Art” in hesis Eleven 18-19. Sage Publication.
Luhmann, Niklas, 1990. Die Wissenschaft der Gesellschaft. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.Luhmann, Niklas, 1995. Die Kunst der Gesellschaft. Frankfurt: Suhrkamp.
Luhmann; Niklas, 1997. Iagttagelse og paradoks. København: Gyldendal
McNif, Shaun, 1998. Art-Based Research. London: Jessica Kingsley Publishers.
McNif, Shaun, 2008. “Art-Based Research” in Knowles, Gary J & Cole, Andra L. (eds). Handbook of the Arts in Qualitative Research. Los Angeles and London: SAGE. 29-40.
Schön, Donald, 2001. Den relekterende praktikker:Hvordan professionelle tænker, når de arbejder. Aarhus: Klim.
Shusterman, Richard, “Somaesthetics and Care of the Self: he Case of Foucault”, Monist, 83, 2000, p. 532-533.
Singerman, Howard, 1999. Art Subject. Berkley: University of California Press.
Stephensen, Jan Løhmann, 2010. Kapitalismens ånd og den kreative etik. Aarhus: Digital Aesthetics ResearchCentre/he Aesthetics of Interface Culture.
Wilson, Stephen, 2002. Information Arts: Intersections of Art, Science, and Technology. Boston Mass., MIT Press.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.