Gefangen in der Realität?
Gefangen in der Realität?
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v10i19.109339Nøgleord:
Gefangen in der Realität, Die Fledermaus, iscenesættelse, uforudsigelighed, mise en abymeResumé
Under en af opførelserne af min iscenesættelse af Johann Strauss’ og Karl Hafners Die Fledermaus(1874) i Graz 2011 1 var
der en kvinde fra publikum, som fik et angstanfald midt under forestillingen. Hun forlod derfor med det samme rummet,
alt imens forestillingen spillede videre. En sådan publikumsreaktion er ikke i sig selv bemærkelsesværdig og sådanne afbrydelser forekommer, når der er tale om livebegivenheder, hvor publikum beinder sig i samme tid og rum som aktørerne. Der er altid en vis uforudsigelighed i et forestillingsrum.
Referencer
Peripeti Særnummer: Serendipitet, Aarhus, s. 35-44. Eco, Umberto 1989: he Open Work, Harvard
University Press, Cambridge, Massachusetts.
Féral, Josette 2002: “Theatricality: The Specificity of theatrical Language” in Féral, Josette (red.): Substance # 98/99, volume 31, no. 2 & 3, University of Wisconsin Press, s. 95-108.
Grotowski, Jerzy 1968: Towards a Poor Theatre, Odin Teatrets Forlag, Holstebro.
Kowzan, Tadeusz 1976: “Art ”En Abyme””, in Mankin, Paul: Diogenes, vol. 24(96) Sage, 1. dec. 1976, s. 67-92.
Kuhlmann, Annelis 2011: “En performers død”, in Erik Exe Christofersen (red.): Peripeti Særnummer: Performative former, Aarhus, s. 195-213.
Petersen, Anne Ring 2005: “Between image and stage: the theatricality and performativity of installation art”, in Gade & Jerslev (red.): Performative Realism,
Interdisciplinary Studies in Art and Media, Museum Tusculanum, København, s. 209-232.
Szatkowski, Janek 1989: “Dramaturgiske modeller. Om dramaturgisk tekstanalyse” in Christofersen, Erik Exe, Kjølner, Torunn & Szatkowski, Janek: Dramaturgisk analyse, Aktuelle Teaterproblemer 24, Aarhus.
Szatkowski, Janek 2006: “Rollespillets udfordring – udfordring til rollespillet.”. in Waade og Sandvik (red.): Rollespil I æstetik, pædagogik og kulturel sammenhæng, Aarhus Universitetsforlag.
Roesen, Morten K., Webern, Nikolaus & Caminati, Carla 2011: Forestilling: Gefangen in der Realität, i Dom Im Berg, Graz.
Roesen, Morten K., Webern, Nikolaus & Caminati, Carla 2010: Indsendt scenisk koncept, Graz.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.