Skådespelarens väg till kunskap: situation och kropp
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v10i19.109032Resumé
The actors way to knowledge: situation and body. In the article I discuss inds within cognitive science in relation to artistic knowledge in scenic acting. I point to commonalities between the concepts of “situated” and “embodied” cognition and vital elements in the actor’s work.
Referencer
Fransson, P., 2013. Doktorandprojekt “Skådespelarens upphovsmannaskap och skådespelandets radikala potential”. Anteckningar. Opublicerade.
Gallagher, S., 2005. How the Body shapes the Mind. Oxford: Clarendon Press.
Hansen Holm, A. 2011. “Det Røde Rum, Gruppeteatrets genkomst på Det Kongelige Teater.” Peripeti 16, 81-87.
Johnson, M., 2011. “Embodied Knowledge hrough Art.” In: I M. Biggs, H. Karlsson, utg. he Routledge Companion to Research in the Arts. London: Routledge, 141-51.
Lunds Universitet, Konstnärliga Fakulteten, 2010. Studieplan för Konstnärlig Forskarutbildning i teater på forskarnivå ledande till doktorsexamen. http://www.performingarts.lu.se/o.o.i.s/6412 [Besökt 13 januari 2013].
Marceau, M., 1976.Scen i Silent Movie [Film] Regisserad av Mel Brooks. 20th Century Fox. http://www.boreme.com/posting.php?id=13205 [Besökt 15 januari 2013].
Merlin, B., 2010. he Complete Stanislavsky Toolkit. London: Nick Hern Books.
Polanyi, M., 1958, 1962. Personal Knowledge: towards a Post-critical Philosophy. London: Routledge.
Polanyi, M, 1967. he Tacit Dimension. London: Routledge.
Robbins, P., Aydede, M., 2009. “A Short Primer on Situated Cognition”. In: he Cambridge Handbook of Situated Cognition, ed. Robbins, P., Aydede, M. Cambridge: Cambridge University Press. Ss 3-10.
Rynell, E., 2008. Action Reconsidered. Cognitive Aspects of the Relation between Script and Scenic Action. DA. Helsingfors: Acta Scenica.
Sainte-Albine, R., 1747, 1995. Le comédien. In: Diderot, D. Diderot et le héâtre II. Les Acteurs. Ed. François Laurent. Paris: Agora. Ss. 159-308.
Stanislavski, K., 1938, 1953, 2008. An Actor’s Work. A contemporary translation by Jean Benedetti of An Actor prepares and Building a Character. Översättning från ryska J. Benedetti. London: Routledge.
Stanislavski, K., 1957, 2010. An Actor’s Work on a Role. A contemporary translation of Creating a Role by Jean Benedetti. Översättning från ryska J. Benedetti. London: Routledge.
Stanislavski, K., 1925, 2008. My Life in Art. Översättning från ryska J. Benedetti. London: Routledge.
Suchman, L. A.,1990. Plans and situated actions. he Problem of Human-machine Communication. Cambridge: Cambridge University Press.
hompson, E., 2007. Mind in Life. Biology, Phenomenology, and the Sciences of Mind.
Cambridge, Mass: he Belknap Press of Harvard University Press.
Zahavi, D., 2006. Subjectivity and Selfhood: Investigating the First-Person Perspective. Cambridge Massachusetts: MIT Press.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.