Kvalificering af elevernes stemme til udvikling af naturfagene – et praksiseksempel
PDF

Citation/Eksport

Petersen, M. R., Ahrenkiel, L., & Michelsen, C. (2011). Kvalificering af elevernes stemme til udvikling af naturfagene – et praksiseksempel. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (4). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36086

Resumé

Hvilke bidrag kan gymnasieelever som “de rigtige eksperter” give til debatten om hvordanfremtidens undervisning i de naturvidenskabelige fag skal/kan være? I artiklen beskrives et 30-timersfremtidsseminar hvor 29 gymnasieelever med udgangspunkt i deres refleksioner over den eksisterendeundervisning formulerede anbefalinger til ændring af form og indhold i fremtidens undervisning ide såkaldte MINT-fag (matematik, it, naturvidenskab og teknologi). Baggrunden og konceptet forfremtidsseminaret samt elevernes anbefalinger præsenteres. Det anbefales afsluttende at der fremoversættes mere fokus på hvad eleverne kan bidrage med til udvikling af undervisningen i MINT-fagene. Which kind of input can upper secondary school students as “the real experts”contribute to in the debate about how future teaching of science subjects should /could be? This paper describes a 30 hour future seminar, where 29 upper secondaryschool students based on their reflections on the contemporary instructionformulated recommendations to the form and content of future instruction inthe so-called MINT- subjects (mathematics, information tech nology, natural sciences,and tech nology). The background and concept of the future seminar andthe students’ recommendations are presented. Finishing it is recommended tofocus more on what students can contribute to in the future development of theinstruction of the MINT subjects.
PDF