Evaluering af modelleringsprocessen i naturfagsundervisningen

Forfattere

  • Jørgen Løye Christiansen
  • Karin Lilius
  • Kari Astrid Thynebjerg
  • Mari-Ann Skovlund Jensen
  • John Andersson
  • Lars Bo Kinnerup

Resumé

Artiklen præsenterer et operationelt evalueringsværktøj med det formål at afdække og udvikle elevernes kompetenceniveau i relation til arbejdet med modelleringsprocessen i udskolingen. Evalueringsværktøjet udgøres af en model/figur i kombination med en taksonomi. Figuren viser modelleringsprocessens delprocesser og kan give lærerne idéer til hvordan de kan være i dialog med deres elever om modellering i et læringsperspektiv og planlægge aktiviteter der stilladserer elevernes kompetenceudvikling. Taksonomien karakteriserer identificerbare elevhandlinger i relation til figuren for modelleringsprocessen på fem SOLO-taksonomiske niveauer. Evalueringsværktøjet er udviklet til lærernes dialog med og evaluering af elevernes udvikling af kompetence med hensyn til modelleringsprocessen. I artiklen udfoldes evalueringsværktøjets brug til formativ og summativ evaluering.

Publiceret

2020-12-05

Citation/Eksport

Christiansen, J. L., Lilius, K., Thynebjerg, K. A., Jensen, M.-A. S., Andersson, J., & Kinnerup, L. B. (2020). Evaluering af modelleringsprocessen i naturfagsundervisningen. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 2020(4), 20. Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/122878

Nummer

Sektion

Artikler