Hvor skal sproget komme fra til det sidste semantiske bølgeskvulp?
Forside MONA 23 4
PDF

Nøgleord

Kommentar
naturfagsundervisning
Grundskole

Citation/Eksport

Thynebjerg, K. A. (2023). Hvor skal sproget komme fra til det sidste semantiske bølgeskvulp?. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 2023(4), 4. Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/141896

Resumé

Kommentar til Anna-Vera Meidell Sigsgaard, Sonja Heinrich, Ditte Marie Pagaard og Pernille Sveistrup Olsen: “Semantiske bølger i natur/teknologi-undervisningen”, MONA, 2023(3).

PDF

Referencer

Bayer, M. & Chouliaraki, S.L. (red.) (2001). Basil Bernstein – pædagogik, diskurs og magt. Akademisk Forlag.

Bremholm, J. (2022). Opdagende skrivning i natur/teknologi-undervisningen – følgeforskningsrapport for projektet “Læring af naturfaglige begreber gennem bogproduktion i indskolingen”. Nationalt Videncenter for Læsning.

Derewianka, B. (1990). Rocks in the Head: Children and the Language of Geology. I: R. Carter (red.), Knowledge about Language and the Curriculum (s. 197‑215). Hodder & Stoughton.

Halliday, M.A.K. (1993). On the Language of Physical Science. I: M.A.K. Halliday & J.R. Martin (red.), Writing Science: Literacy and Discursive Power (s. 54‑68). Pittsburgh.

Jacobsen, G.K. & Mulvad, R. (2023). Hvordan kan eleverne lære at argumentere i naturfag? Workshop på Big Bang 2023.

Laursen, H.P. (2006) Den sproglige dimension i naturfagsundervisningen– fokus på tekstbogen (også) i det flersprogede klasserum. MONA 2006‑4, s. 28. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36470/37799

Sjøberg, S. (2012). Naturfag som almendannelse – en kritisk fagdidaktik (s. 184‑186). Klim.

Wellington, J. & Osborne, J. (2001). Language and Literacy in Science Education. Open University Press.

Østergaard, W. (2018). At tænke i sprogbrugssituationer for at udvikle børns mundtlige sprog. Viden om Literacy, (23), 42‑49. https://www.videnomlaesning.dk/media/2422/23_winnieostergaard.pdf