Lærerstuderendes udvikling af autonomi

Forfattere

  • Kari Thynebjerg
  • Karin Lilius

Resumé

Artiklen præsenterer hvordan et fokus på formative evalueringsprocesser, herunder selv-evaluering og peer-feedback, i naturfagsundervisningen på læreruddannelsen kan stilladsere de studerendes udvikling mod kompetente professionsudøvere. Et litteraturstudie sandsynliggør at evalueringsprocesser kan bidrage til opfyldelsen af de tre basale psykologiske behov oplevelsen af kompetence, tilhør og autonomi og til de studerendes udvikling mod autonom motivation. Motivation kan stilladsere generalisering af læringsaktiviteter og udvikling af de lærerstuderendes kompetencer. Vi sandsynliggør at formative evalueringsprocesser via udviklingen af de studerendes autonome motivation kan understøtte regeringens indsats for øget studieintensitet og fastholdelse.

Publiceret

2021-06-06

Citation/Eksport

Thynebjerg, K., & Lilius, K. (2021). Lærerstuderendes udvikling af autonomi. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 2021(2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/126998

Nummer

Sektion

Artikler