Hvad lærer de studerende, at de skal lære? En undersøgelse af kandidatstuderendes opfattelse og brug af læringsmål

Forfattere

  • Thomas Clausen Aarhus Universitet
  • Helle Hvass Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v13i24.96686

Nøgleord:

Læringsmål, jigsaw, studerende

Resumé

Tydelige og præcist formulerede læringsmål er et afgørende grundlag for den stu-derendes eksamenspræstation. Derfor er det vigtigt, at de studerende kender til læ-ringsmålene for de fag, de følger, og forstår dem. Alligevel synes der at herske for-skellige opfattelser blandt studerende og undervisere af, hvor centralt beskæftigel-sen med læringsmål står i undervisning og forelæsninger. Denne artikel fokuserer på de studerendes tilgang til læringsmål. Vi baserer undersøgelsen på kvalitativ og kvantitativ empiri og udleder tre analysespor, som vi forfølger: de studerendes for-ståelse af læringsmål, de studerendes brug af læringsmål og de studerendes kriti-ske stillingtagen til læringsmål. Resultaterne af undersøgelsen peger bl.a. på, at studerende efterspørger en nærmere forbindelse mellem undervisning og lærings-mål. Artiklen argumenterer i forlængelse heraf for, at et udvidet fokus på de så-kaldte ”tærskelbegreber” kan bidrage til at højne opmærksomheden på læringsmål i undervisningen og hjælpe med at koble undervisningens indhold til kvalifikations-beskrivelsen. 

Forfatterbiografier

Thomas Clausen, Aarhus Universitet

Adjunkt, ph.d., Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse

Helle Hvass, Aarhus Universitet

Konsulent, Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier

Downloads

Publiceret

2018-03-08

Citation/Eksport

Clausen, T., & Hvass, H. (2018). Hvad lærer de studerende, at de skal lære? En undersøgelse af kandidatstuderendes opfattelse og brug af læringsmål. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 13(24), 5–19. https://doi.org/10.7146/dut.v13i24.96686