Overlevelsestrategi for vejledere: Tag retorikken med i vejledningen
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v12i22.24219Nøgleord:
vejledning, retorik, skrivevanskeligheder, akademisk skrivningResumé
Der er ikke så meget tid til opgavevejledning længere, og samtidig efterspørger en gruppe studerende retningslinjer, feedback og gode råd som aldrig før. Erfaringer med at undervise og vejlede studerende i helt elementær retorik viser, at studerende bliver mere selvhjulpne skrivere, når de forstår 1) hvad det vil sige at være i en skriveproces 2) hvad kommunikationssituationen for en akademisk opgave er 3) at en akademisk opgave er en argumenterende tekst. Hensigten med artiklen er at give faglige vejledere et bud på, hvordan de, ved at tage retorikken med i vejledningen, kan få det lettere som vejledere. Artiklen indeholder tre studerendes tekster efterfulgt af konkrete eksempler på, hvordan man med elementær retorik kan vejlede hhv. Susanne som får skrevet alt for lidt, Karsten som skriver svært tilgængeligt og Anders som ikke kan finde den akademiske tone.
There is not much time for supervising students’ writing, and at the same time some students ask for guidelines, feedback and good advice like never before. Experience with teaching and guiding students in elementary rhetoric shows that students become more independent writers when they understand 1) what it means to be in a writing process, 2) what the communication situation of an academic paper is 3) that an academic paper is an argumentative text. The objective of this article is to provide supervisors with an idea of how supervision can become easier with elementary rhetoric. The article includes three students’ texts followed by concrete example of how the elementary rhetoric can guide respectively Susanne who doesn’t get to write much, Karsten whose writing is difficult to access and Anders who needs to find the academic tone.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.