Jeg har desværre ikke lige tid til peer review

Forfattere

  • Anne Mette Mørcke Centre for Educational Development, Aarhus Universitet
  • Ditte Jacobsen Institut for Teknologiske Uddannelser, Københavns Professionshøjskole
  • Lasse X Jensen Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet
  • Lotte Rienecker Pædagogisk Konsulent, Læremiddelforfatter, Selvstændig
  • Maria Hvid Stenalt Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet
  • Rikke Toft Nørgård Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v20i39.159744

Resumé

Som alle andre tidsskrifter oplever DUT en krise i fagfællebedømmelsesarbejdet. Det er simpelthen svært at få accept fra kolleger til opgaven. Det giver os en meget lang præ-produktion, hvor uheldige forfattere kan opleve et halvt års ventetid på at få feedback. Redaktionsgruppen rejser derfor en debat om problemet. Hvad kan vores akademiske fællesskab om videregående uddannelse gøre for at opretholde en systematisk publicering af artikler af høj kvalitet på dansk? Vi stiller tre spørgsmål til debatten. Skal vi stoppe med at have fagfællebedømmelse i DUT? Skal vi eksperimentere med – og eventuelt skifte til – helt nye former for bedømmelse, som kræver færre bedømmere? Eller er der andet, som vi kan gøre, for at DUT kan opretholde sin produktion af fagfællebedømte publikationer på dansk? Mens vi venter på gode løsninger, har vi også en række meget konkrete opfordringer til DUTs læserskare.

Forfatterbiografi

Anne Mette Mørcke, Centre for Educational Development, Aarhus Universitet

Centerleder

Referencer

Hosseini M, Horbach S.P.J.M. (2023). Fighting reviewer fatigue or amplifying bias? Considerations and recommendations for use of ChatGPT and other large language models in scholarly peer review. Research Integrity and Peer Review, 8 (4). https://doi.org/10.1186/s41073-023-00133-5

Smith R. (2006). Peer review: a flawed process at the heart of science and journals. Journal of the Royal Society of Medicine, 99(4):178-182. https://doi.org/10.1258/jrsm.99.4.178

Tennant J.P, Ross-Hellauer T. (2020). The limitations to our understanding of peer review. Research Integrity and Peer Review, 5 (6). https://doi.org/10.1186/s41073-020-00092-1

Ye R, Pang X, Chai J et al. (2024). Are we there yet? Revealing the risk of utilizing Large Language Models in scholarly peer review. arXiv, v1, 2 Dec. https://doi.org/10.48550/arXiv.2412.01708

Downloads

Publiceret

2025-12-18

Citation/Eksport

Mørcke, A. M., Jacobsen, D., Jensen, L. X., Rienecker, L., Hvid Stenalt, M., & Toft Nørgård, R. (2025). Jeg har desværre ikke lige tid til peer review. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 20(39). https://doi.org/10.7146/dut.v20i39.159744

Mest læste artikler af samme forfatter(e)

1 2 > >>