Meddelelser

Call for Papers: Curating

2020-10-09

The idea of a curatorial turn (Paul O’Neill 2007) has already been a pivot of discussion for some time within the museum and art context: since the 1960s the role of the curator as mediator, communicator and facilitator of art commissions and the dissemination of artworks has gained increased importance (Gabriella Giannachi and Jonah Westerman 2018). The curator's task is no longer to find and select the ‘best art’ and make it available to an audience. Nowadays, curators are compelled to create context, discourse and relationships between different audiences and the production and dissemination of artworks. We are urged with renewed vigour to negotiate whose histories and tastes artworks actually represent, and who gets to think, write and curate public spaces and cultural experiences for whom.

What does it mean to ‘curate’ repertoires in theatre institutions, to ‘curate’ performing arts festivals or to ‘curate’ performance practices outside of purpose-built theatre buildings? Where do curatorial practices and dramaturgical practices align, overlap and/or differ? What does a curatorial lens offer for the field of theatre making and dramaturgy? What is the potential and what are the limits in putting into dialogue curatorial traditions within art museums and the field of theatre, dramaturgs and performing arts?

Læs mere om Call for Papers: Curating

Nyeste nummer

Årg. 7 Nr. 14 (2010): Arkiv/arkivering

Peripeti nr. 14 stiller skarpt på et fremadstormende felt inden for såvel teater- og performancekunst, nemlig udforskningen af relationen mellem arkiv og live-begivenhed. I forhold til kunstneriske og kuratoriske praksisser ar man talt om, at en arkivisk impuls eller ligefrem arkivfeber skulle have sat ind i løbet af de sidste godt ti års tid. En feber, der bl.a. omfatter kunstneriske inventioner i eksisterende museumssamlinger og reenactments af legendariske performances fra 1960'erne og 70'erne. Skulle man nævne et par nylige eksempler på udstillinger og biennaler, der har tematiseret arkiv of performance-relationen kunne man f.eks. pege på History Will Repeat itself på KunstWerke i Berlin i 2007-8, PERFORMA-biennalen i New York 2005, Archive Fever i New York i 2007, Reality Check på Statens Museum for Kunst i København 2008, og Lost and Found, Queering the archive i Kunsthallen Nikolaj i København 2009. Inden for teater- og performanceforskningen har arkivfeberen tilsvarende sat sig igennem som, om ikke et opgør med, så i hvert fald en udfordring af hævdvundne ontologier man traditionelt har opereret med, f.eks. i form af modstillingen mellem live-begivenheden og dokumentationen af denne, nærvær og fravær, nu og dengang. Temanummeret præsenterer en række forskningsartikler og essays, der undersøger dette krydsfelt.

Publiceret: 2020-08-24

Redaktionelt Forord

Værket

Bøger

English Summaries

Se alle numre

Peripeti er et tidsskrift for dramaturgiske studier, som udkommer to gange om året. Titlen henviser til et centralt begreb indenfor teatervidenskab og dramaturgi, hvor peripeti er betegnelsen for et omslag eller vendepunkt. Det sætter fokus på markante vendepunkter i teaterkunsten gennem en række temanumre om emner som dramatik, teaterforestillinger, dans, performance og dramaturgi indenfor nye medier og film.