HOW TO BEGIN?
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v21i39.152305Nøgleord:
children as contributors, child adult relation, choreographic praxis, delicate beginningsResumé
Through a practice-near unfolding of the research project Imagining (the Imagination of) the Other, I advocate for renewed approaches when it comes to inviting people who are not (yet) professional dancers into choreographic processes; rather than adapting or simplifying the work for all to join, I suggest delving into the complexity of the artistic proposal, allowing unforeseen logics to surface.
Referencer
Black, Laura Navndrup. 2024. “So Many Futures: aesthetic experience and the now in a performance with and by young people”. HUB — Journal of Research in Art, Design and Society, 1(2). https://doi.org/10.22501/hub.2344632.
Edelman, Lee. 2004. No future: queer theory and the death drive. Durham: Duke University Press Durham.
Germano, Isis. 2018. “So Cute, So Creepy: Children undoing the human in Het Hamiltoncomplex. Performance Research, 23(1): 44-51. https://doi.org/10.1080/13528165.2018.1460447.
Matarasso, François. 2019. A Restless Art: How participation won, and why it matters. London: Calouste Gulbenkian Foundation.
Orozco, Lourdes. 2010. “‘Never Work with Children and Animals’: Risk, mistake and the real in performance”. Performance Research, 15(2): 80-85. https://doi.org/10.1080/13528165.2010.490435.
Rogoff, Irit. 2007. “Academy as Potentiality”. Zehar, 60/61(4): 4-9.
Taussig, Michael. 2002. “The Adult’s Imagination of the Child’s Imagination”. http://www.uctv.tv/shows/The-Adults-Imagination-of-the-Childs-Imagination-6929 (Accessed 15 July 2014, no longer active).
Taussig, Michael, 2003. “The Adult’s Imagination of the Child’s Imagination”. In Pamela R. Matthews and David McWhirter (eds.) Aesthetic Subjects. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Tversky, Barbara, 2019. Mind in Motion: how action shapes thought. New York: Basic Books.
Wikström, Josefine, 2020. Practices of Relations in Task-Dance and the Event-Score: A Critique of Performance. Abingdon: Routledge.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Laura Navndrup Black
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.