Unforgetting as a choreographic practice
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v21i39.152308Resumé
Unforgetting as choreographic practice questions how artistic research can contribute to the remembering of dance histories and a re-contextualisation through performance. Opening the creation process of the performance Frå Form til Famling (2023), Holte shares experiences from the encounter with these dance historical archives, transforming a document into an artistic experience to create a space for a polyphonic remembering, an unforgetting that expands the initial narrative, and that creates a space for remembering several histories at once.
Referencer
Assmann, Aleida. 2010. “Canon and Archive”. In Cultural Memory and Western civilization edited by Astrid Erll and Anshar Nünning. Berlin: De Gruyter.
Bergersen, Merete, og Anne Brit Kjelsrud et al. 2019. Høvik Ballett. Oslo: Orfeus.
Fadnes, Ingrid. 2020a. Slaget om fossen. Pod Hele historien (Podcast). Available at NRK
Accessed and recorded 15 September, 2020. https://radio.nrk.no/podkast/hele_historien/sesong/slaget-om-fossen
Fadnes, Ingrid. 2020b. “Mardøla Aksjonen og arven fra 1970”. Mediehistorisk tidsskrift nr. 2: 101-123.
Mbembe, Achille. 2024. “Med dagens nihilisme er det viktig å holde fast ved en form for utopi”. Morgenbladet 14 March. https://www.morgenbladet.no/ideer/2024/03/14/achille-mbembe-med-dagens-nihilisme-er-det-viktig-a-holde-fast-ved-en-form-for-utopi/.
Stramrud, Marthe Elise. 2021. Keramisk faktaopplysning = Ceramic fact statement. Oslo: Uten tittel AS.
Svendal, Sigrid. 2014. Come Dance With Us. University of Oslo.
Wadsten, Marit. 2023. Mardøla 1970 – Aksjonen som endra Norge. Surnadal: Blomsterhaug forlag.
Live performances and exhibitions
Festspillutstillingen by Joar Nango, Bergen Kunsthall November, 2020
Retrospective by Xavier Le Roy, Hamburger Bahnhof, Berlin, September, 2019
Stormen with and by Signe Becker, Marte Reithaug Sterud, Brynjar Bandlien, Ingeleiv Berstad, Pernille Holden, Sigrid Kopperdal, Eivind Seljeseth, Marianne Skjeldal, Venke Marie Sortland and Tilo Hahn, Henie Onstad Art Centre September 2013.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Solveig Styve Holte
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.